Nog geen nieuwe fietsroute Tarthorst

De Wageningse gemeenteraad heeft de keuze voor een nieuwe fietsroute door woonwijk Tarthorst voor zich uitgeschoven. Er zijn nog teveel onduidelijkheden.
Roelof Kleis

Die onduidelijkheid werd vorige week door burgemeester en wethouders zelf gecreëerd. Nadat er in het college een keuze was gemaakt voor een nieuwe route om de noordkant van het winkelcentrum in de wijk, kwam wethouder Han ter Maat (Stadspartij) daar min of meer op terug. Hij hield nadrukkelijk de deur op een flinke kier voor de huidige route zuidelijk van het winkelcentrum.

Daarmee reageerde de wethouder op kritiek vanuit de wijk zelf. Met name de twee basisscholen in de Tarthorst voorzien problemen als studenten en scholieren van dezelfde fietsroute gebruik moeten maken, zoals het geval is als voor de noordelijke route wordt gekozen. Ook in de gemeenteraad zijn de meningen sterk verdeeld.

Die verdeeldheid leidde ertoe dat de raad de hete aardappel gisteravond voor zich uit schoof. Er wordt gewacht met een beslissing totdat het verwachte fietsverkeersnetwerk is besproken. De route door de Tarthorst maakt hiervan een belangrijk onderdeel uit. Dat nieuwe plan staat naar verwachting pas in het voorjaar op de rol.