Nieuwe bestuursleden Pulse trekken zich terug

Studentenvakbond Pulse houdt op te bestaan. Twee van de vier nieuwe bestuursleden zijn alsnog afgehaakt. 'Ontzettend zonde', reageert Romy Appelman, de huidige voorzitter. 'We waren er zo dichtbij en dan is het toch niet gelukt. Dat is zuur.'

Eind juni meldde de vakbond nog opgetogen dat er een nieuw bestuur was gevormd. Vier mannelijke studenten zouden het stokje overnemen van het huidige bestuur. De laatste week kregen twee van hen echter twijfels over het bestuursjaar, aldus Romy. ‘Boudewijn Pieters en Dao Hong Yang zijn uiteindelijk afgehaakt om persoonlijke redenen, zoals studiedruk en financiële omstandigheden.’ De huidige bestuursleden van Pulse gaan de vakbond nu ontmantelen. ‘De overige twee bestuursleden trekken zich terug en daarna proberen wij zo goed mogelijk een bestuurloos jaar in te richten. We gaan nadenken over wat we met de faciliteiten doen en wat er gaat gebeuren met de vereniging. De bakfiets en de Kamerbalie blijven deze zomer nog gewoon in werking. Hoe het er precies uit gaat zien weet ik niet, maar ik hoop dat we het zo kunnen regelen dat de vakbond makkelijk weer nieuw leven in te blazen valt.’ Dat Wageningen straks geen studentenvakbond meer heeft, is volgens Romy een groot gemis. ‘Zeker in deze tijden, met de aanhoudende druk op studentenhuisvesting en de op handen zijnde overheidsmaatregelen. Er is geen vakbond meer die dat straks oppikt.’ Pulse is een fusie tussen studentenraadsfractie PSF en studentenvakbond WSO. De twee gingen in februari samen verder, nadat WSO aan het begin van het collegejaar de handdoek in de ring had gegooid wegens een gebrek aan nieuwe bestuursleden.