Internationaal
Studentenleven

Nederlandse les voor internationale student wordt gratis

Wageningen University wil het makkelijker maken voor internationale studenten om Nederlands te leren. Vanaf 2019 worden de lessen Social Dutch van taalinstituut Wageningen in'to Languages daarom gratis.
Luuk Zegers

Studentenraadsleden Aniek de Winter (links), Joshua Wambugu (rechts) en voorzitter Sophie Galema (midden) bij in’to Languages. © Studentenraad

Momenteel kost een cursus Social Dutch nog 90 euro. Het idee om daar 0 euro van te maken, komt van de Student Council. ‘Onder het mom van communication is the first step to integration, kwam de studentenraad vorig jaar met dit voorstel’, vertelt de huidige voorzitter Sophie Galema. ‘Deze week kregen we te horen dat de raad van bestuur akkoord is. We hebben al veel reacties gekregen van internationale studenten die blij zijn en hier gebruik van gaan maken.’

De cursussen Social Dutch I en II worden gratis voor alle internationale studenten, op voorwaarde dat ze minstens tachtig procent van de lessen volgen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, is nog onduidelijk. ‘De details gaan we nu uitwerken’, aldus Galema.

Groter aanbod

Behalve dat de lessen gratis worden, zullen ze ook vaker worden aangeboden. ‘Social Dutch zit standaard vol’, zegt Galema. ‘De lessen worden nu waarschijnlijk nog populairder, dus moeten we het aanbod vergroten.’ Op dit moment starten er in september, januari/februari en april/mei voor ieder niveau twee groepen met maximaal achttien deelnemers. Elke cursus bestaat uit vijftien lessen, twee keer per week, met een afsluitende toets.

Volgens rector magnificus Arthur Mol ziet de raad van bestuur de taallessen als een mogelijkheid om de integratie van internationale studenten in de Wageningse samenleving te bevorderen. ‘In Wageningen spreekt vrijwel iedereen Engels, maar de interactie tussen de Nederlandse en internationale gemeenschap gaat er natuurlijk op vooruit als internationale studenten zich ook in het Nederlands kunnen uitdrukken.’

Taalclub Wageningen

De universiteit is niet de enige partij die het makkelijker wil maken voor internationale studenten om Nederlands te leren. Studente Anne Walther richtte onlangs Taalclub Wageningen op, een initiatief waarbij gratis taalles wordt gekoppeld aan vrijwilligerswerk. Na een post in Facebookgroep Wageningen Student Plaza meldden tachtig geïnteresseerden zich aan.

Meer informatie over de cursussen Social Dutch vind jehier.

Taalclub Wageningen is te bereiken op taalclubwageningen@gmail.com.