Het echte werk

Native Americans interviewen over gezondheid

Wie? Simone Uijttewaal, masterstudent Communication, Health and Life SciencesWat? Stage bij de Ichan School of Medicine at Mount SinaiWaar? New York
Femke Janssen

Ik heb mijn eigen onderzoek opgezet bij opleidingsziekenhuis Ichan School of Medicine at Mount Sinai in New York. De afdeling waar ik zat, doet onderzoek op het gebied van volksgezondheid en environmental medicine, maar is ook een informatiepunt voor burgers die vragen hebben over gezondheid. Hun publiek is echter nog beperkt en bestaat vooral uit hoger opgeleiden. Ze willen daarom proberen andere doelgroepen beter te bereiken.

Ik zocht contact met Native Americans in verschillende reservaten. Die reservaten zijn eigen overheden met hun eigen gezondheidsprogramma’s. Door bewoners te interviewen, wilde ik bepalen aan wat voor informatie over gezondheid zij behoefte hebben. Uiteindelijk heb ik mijn resultaten gepresenteerd, dus ik hoop dat er vanaf nu beter contact is tussen het ziekenhuis en de reservaten.

Ik woonde in Webster Apartments, een heel groot complex waar driehonderd jonge vrouwen wonen. Dat is eind negentiende eeuw opgezet, omdat er toen geen veilige woonruimte was voor alleenstaande werkende vrouwen in New York. Inmiddels is het allemaal veel veiliger, maar er wonen nog steeds alleen vrouwen. Er mogen ook geen mannen in de kamers komen, dat was wel grappig. Ik had een eigen kamertje met een gedeelde douche. Er werd elke ochtend en avond gekookt voor iedereen in het complex. We aten dus samen en daardoor leerde ik veel mensen kennen. Iedereen komt naar New York met een ander doel. De verhalen waren heel uiteenlopend en daarom leuk om te horen.

In de eerste weken heb ik ook nog meegeschreven aan een artikel over klimaatverandering. Dat onderzoeksgebied lijdt onder het beleid van Donald Trump. Er is daardoor veel minder geld beschikbaar en dat was wel een dagelijks onderwerp van gesprek. Ik ben met mijn begeleidster naar een lezing gegaan van de voorzitter van de United States Environmental Protection Agency. Ik werd zelfs aan haar voorgesteld. Dat verraste me, omdat ik maar een stagiaire was.

Mijn begeleidster is later nog naar Nederland gekomen en toen ook bij mij thuis op bezoek geweest. Dat had ik echt niet verwacht, dat ik zo’n klik zou krijgen met mijn begeleidster.’