Naar Parijs met een businessplan

De net afgestudeerden Kim van Sparrentak en Isa Miralles presenteren tijdens de klimaattop in Parijs hun businessplan om steden wat duurzamer te maken. ‘Bij een side event hoor. Het is niet zo dat we ons plan bij meneer Poetin gaan pitchen’, grapt Van Sparrentak.
Koen Guiking

Vlnr: Isa Miralles, Kim van Sparrentak en Kang Lin

De twee Wageningse studenten en een student uit Wellington willen een online platform maken waar mkb’ers gezamenlijk duurzame producten kunnen inkopen. ‘Als ondernemers uit een stad samen inkopen, dan is er minder transport. En het wordt goedkoper, dus kunnen ze duurzame producten kopen voor de prijs van gangbare producten’, legt Van Sparrentak uit.

Het eerste idee voor dit platform bedachten de drie dames tijdens een “climathon” in Nieuw-Zeeland, een half jaartje geleden. ‘Isa en ik zaten voor een stage in Wellington, Kang Lin studeert daar aan Victoria University.’ Die climathon werd gewonnen en de studenten kregen vier maanden de tijd om hun businessplan verder uit te werken. Bij de wereldwijde finale, georganiseerd door het EU-programma Climate-KIC, eindigden drie ‘tot onze stomme verbazing’ in de top 3, waardoor ze straks in Parijs zakenlieden en subsidieverstrekkers mogen proberen te overtuigen te investeren in hun plan.

Veel groothandels die duurzame producten verkopen hebben al interesse getoond.

Kim van Sparrentak

Het bedrijf wordt – als er investeerders instappen – opgezet in Wellington. ‘Daar hebben al ons marktonderzoek gedaan. Veel groothandels die duurzame producten verkopen hebben al interesse getoond. Van hen vragen we een maandelijkse bijdrage om de producten via ons kanaal te verkopen; voor de mkb’ers is onze dienst gratis.’

Van Sparrentak, nu werkzaam bij de New Zealand Centre for Sustainable Cities in Wellington, moet er nog even aan wennen dat ze straks mogelijk met twee vriendinnen een onderneming runt, en dan ineens onderdeel is van de corporate world. ‘We hebben al besloten dat Isa dan de CEO wordt, want zij is heel georganiseerd en heeft tijdens haar opleiding ervaring opgedaan met supply chain management. Kang wordt de CFO, want zij is goed met cijfers en IT. En ik word de COO, verantwoordelijk voor de marketing, want ik kan goed praten.’

Na de pitch bij de Climate-KIC side event van de klimaattop, wilde Van Sparrentak zich aanvankelijk aansluiten bij de demonstraties in Parijs, maar die zijn afgelast vanwege terreurdreiging.