Naaijkens zoekt nieuwe toezichthouders voor VHL

Jeroen Naaijkens is door de Raad van Toezicht gevraagd om ‘kwartiermaker’ voor VHL te zijn. Hij gaat veel gesprekken voeren in en rond de hogeschool en adviseren over de ontvlechting en de nieuwe toezichthouders van de hogeschool.

Naaijkens is een ervaren bestuurder met veel kennis van het hoger onderwijs, agrifood en landschap. Hij was tot 2010 elf jaar collegevoorzitter van de HAS Den Bosch. Momenteel is hij onder andere actief in het Atelier Waarden van het Land, als bestuursvoorzitter van Food & Nutrition Delta, een innovatieprogramma voor MKB-bedrijven in de foodsector, en is hij betrokken bij voedings- en landschapsinitiatieven in Brabant. Hij heeft een adviesbureau in Den Bosch: Wokke Food Systems. ‘Ik ga de mensen niet overvallen met plannen’, maakt Naaijkens gelijk duidelijk. ‘Ik ben gevraagd door de huidige Raad van Toezicht om een nieuwe RvT te zoeken, zodat VHL zelfstandig verder kan gaan. Om een goed beeld te krijgen welke kwaliteiten, rollen en personen de Raad van Toezicht nodig heeft, ga ik veel gesprekken voeren om de meningen te peilen binnen en buiten de hogeschool. Dat moet leiden tot een advies aan de Raad van Toezicht op 1 oktober.’ Naaijkens zal goed luisteren, vertellen mensen uit zijn netwerk die hem als bestuurder hebben meegemaakt. Hij is niet te beroerd om besluiten te nemen, maar pas als hij helder heeft dat er draagvlak voor zijn beslissing is. Die aanpak lijkt hij ook te kiezen bij Van Hall Larenstein. ‘Ik ga geen nieuwe strategie schrijven, ik ga kijken wat er ligt aan plannen. Daar moet een aanpak uit rollen waar de hogeschool mee verder kan. Hopelijk kunnen we de interne discussies dan afsluiten en vanuit stabiliteit aan de toekomst werken. Het is zonde als de mensen door bestuurlijke onduidelijkheid niet met plezier kunnen werken.’ Hij zal de beleidsstrategie van VHL in grote lijnen op papier zetten, zegt Naaijkens. ‘Want als ik mensen ga benaderen voor de nieuwe raad van toezicht, willen ze natuurlijk weten wat er van hen wordt gevraagd en hoe de strategie in elkaar steekt.’ Naaijkens stemt zijn werkzaamheden af met de Raad van Toezicht en het ministerie van EL&I.