Het echte werk

‘Met Nederlandse efficiëntie kom je nergens’

Wie? Jinthe Roelofs, masterstudent Forest and nature conservationWat? Thesisonderzoek naar conflicten tussen lokale bevolking en honingberenWaar? Sumatra, Indonesië
Liza van Kapel

‘Ik ben heel blij dat ik samen met twee studiegenoten in Indonesië zat, want we liepen flink tegen een taalbarrière aan. Er sprak eigenlijk niemand Engels, ook niet van de staff, terwijl ons was verteld dat dat wel zo was. De dorpsbewoners die we interviewden, spraken alleen een lokale taal. Een tolk schreef het voor ons op in het Indonesisch en daarna werd het weer naar – gebrekkig – Engels vertaald. Wij konden zelf bij het interview daardoor niets sturen, dus het was lastig de soort antwoorden te krijgen die we wilden.

We waren door de Sumatra Rainforest Institute, een ngo, gevraagd om conflicten tussen honingberen en de lokale bevolking in kaart te brengen. Honingberen vernietigen de landbouwoogst. Er is niet bekend in welke mate en onder welke omstandigheden dit gebeurt, dus dat probeerden we met de interviews na te gaan.

De ervaring met de cultuur was geweldig. Om te beginnen kom je met Nederlandse efficiëntie nergens. In de eerste weken heb ik me er erg aan geërgerd dat alles zo traag gaat, maar na een tijd vond ik het prettiger dan het Nederlandse ritme. Het leven was daar ook veel primitiever: de stroom viel vaak uit en “douchen” deden we met een emmertje water. Ook waren er bij aankomst geen bedden voor ons; die hebben we zelf gemaakt van een dun matras en tuinstoelkussens.

De reactie van mensen als ze blanken zien is heel grappig. Het idee dat er geld aan blanken te verdienen valt, leeft daar nog niet, dus iedereen is heel behulpzaam. Al werd ik wel vaak uitgelachen als ik “mannendingen” probeerde te doen, zoals hout kopen.

Kinderen reageren heel wisselend op je. In bereikbare dorpen werd ik omringd door kinderen die foto’s maakten en me wilden aanraken. Dat was eerst grappig, al kon ik me hierdoor nauwelijks wassen in de rivier. In de afgelegen dorpen waren ze juist verlegen. Naast de kennismaking met de bijzondere cultuur waren de wilde ritten waarbij ik vaak bijna uit de laadbak viel een onvergetelijk hoogtepunt.’