Wetenschap
Gezondheid

Martin Mwangi wint Research Award

De onderzoekprijs van de jarige universiteit is vandaag toegekend aan Martin Mwangi, postdoc onderzoeker bij de afdeling Humane Voeding. De jury waardeerde zijn breed opgezette voedingsproef onder moeilijke omstandigheden.
Albert Sikkema

Foto: Jan Harryvan>

Mwangi doet momenteel onderzoek naar de opname van ijzer en zink uit eetbare insecten bij kinderen in Kenia. Hij wil uitzoeken of insectenvoedsel het dieet van de Keniaanse kinderen verrijkt en de ondervoeding vermindert. Zijn onderzoeksproject is een samenwerking tussen de afdeling Humane Voeding en de leerstoelgroep Entomologie van de WUR.

IJzersuppletie

De jury bekroonde zijn wetenschappelijk artikel over het belang van ijzersuppletie in de voeding van zwangere vrouwen in Kenia. In dat artikel toont Mwangi aan dat toevoeging van ijzer tijdens de zwangerschap van de vrouwen leidt tot een hoger geboortegewicht van het kind. Bovendien leidt de ijzersuppletie tot een betere ijzeropslag bij het pasgeboren kind, waardoor die minder snel een ijzertekort oploopt. Daarmee daalt ook de kans op chronische ziekten en beperkte groei in hun latere leven, toont Mwangi aan.

Deze sterke relatie tussen ijzerhoudende voeding en gezondheid creëert veel mogelijkheden om de gezondheid van moeders en kinderen te verbeteren, constateert de jury. Bovendien is het artikel van Mwangi goed geschreven en makkelijk te volgen.