Maand gratis wonen in nieuw complex

De toekomstige bewoners van het nieuwe studentencomplex Bellostraat kunnen er al een maand eerder terecht. Bovendien hoeven ze voor deze extra maand geen huur te betalen.

Het is geen grap, op 1 april kunnen de bewoners van de 80 onzelfstandige en 69 zelfstandige kamers hun sleutel ophalen op het kantoor van verhuurder Idealis.

De geplande opleverdatum was 1 mei. Corina van Dijk van Idealis legt uit dat bij het kiezen van deze datum rekening was gehouden met eventuele uitloop van de werkzaamheden. De marge was ingebouwd om te voorkomen dat studenten nog niet in hun nieuwe woonruimte terecht zouden kunnen terwijl ze hun oude woning al opgezegd hadden. Nu alles gewoon volgens plan liep, was deze marge niet nodig. Van Dijk legt uit dat de extra maand gratis is omdat studenten anders tegen dubbele huur zouden kunnen aanlopen. ‘Dat zou wrang zijn’, aldus Van Dijk.

De toekomstige huurders zijn blij met de extra ‘gratis’ maand. Student Levensmiddelentechnologie Sarah Veldman: ‘Ik vind het wel aardig van ze. Nu hebben we wat geld over voor de nieuwe meubels. Het is ook handig dat we nu niet rond Bevrijdingsdag hoeven te verhuizen, maar dat we dat in het paasweekend kunnen doen.’

Aan enkele details op het binnenterrein van het complex zal nog worden gewerkt na 1 april. Van Dijk: ‘De woningen zelf zijn dan al helemaal af, maar er moet dan nog een afdak boven de fietsenstallingen gemaakt worden.’ De 149 bewoners kunnen straks al wel gewoon hun fiets kwijt.