‘Leuke dingen voor op cv kosten half jaar’

Bestuurswerk bij een vereniging, een evenement organiseren, een mooie bijbaan… Daar besteden wo-studenten ruim een half jaar van hun studietijd aan, zegt het bedrijf Magnet.me.
Hoger Onderwijs Persbureau

Beeld: Henk van Ruitenbeek

Het bedrijf heeft de cv’s van zo’n 50.000 studenten bestudeerd, zegt oprichter Vincent Karremans. ‘We keken naar vrijwilligerswerk, bestuurswerk, commissies… alles wat ze als nevenactiviteit op hun cv zetten. En we telden alles op tot voltijdsbanen: als iemand vijf jaar lang één dag in week heeft gewerkt, telt dat dus als één jaar.’

In Maastricht besteden studenten bijna acht maanden aan nevenactiviteiten, terwijl ze aan de Vrije Universiteit opvallend weinig naast hun studie doen: alles bij elkaar nog geen vier maanden in hun hele studietijd.

Over hbo-studenten kan Karremans nog niet zoveel zeggen, want daarvan hebben zich volgens hem nog niet genoeg ingeschreven. ‘En er zijn ook veel meer hogescholen, dus dan wordt het wel erg verdund. Misschien kan het volgend jaar wel.’

Er zouden 850 bedrijven actief zijn op Magnet.me. Startups en kleine bedrijven mogen gratis aanhaken, terwijl grote bedrijven betalen om erop te staan. Daar verdient het bedrijf zijn geld mee, aldus Karremans. Magnet.me is een netwerk dat studenten alvast in contact brengt met werkgevers. Ze kunnen zich gratis inschrijven. Dat zouden de afgelopen drie jaar zo’n vijftigduizend studenten hebben gedaan.