Studentenleven

Laatste keer grondboren met Peek (fotoserie)

Ruim negentig teams streden gisteren om de winst bij de jaarlijkse Grondboorkampioenschappen. Docent Bodemkunde Gert Peek was dit jaar voor het laatst hoofdscheidsrechter. Volgend jaar gaat hij met pensioen.
Cathy (Kexin) Chen

© Sven Menschel

Voor de negentiende keer organiseerde Pyrus, de studievereniging van Bodem, Water & Atmosfeer, de Grondboorkampioenschappen. Ruim negentig teams – net geen record- bonden met elkaar de strijd aan: zo snel mogelijk de grondboor de grond in werken: boor erin, een paar slagen draaien, boor eruit, grond eruit drukken, en terug in het gat.

Dit jaar stond de happening in het teken van het afscheid van Gert Peek. De docent Bodemkunde is de afgelopen tien jaar hoofdscheidsrechter bij de Grondboorkampioenschappen. Volgend jaar gaat hij met pensioen, na een carrière van 41 jaar aan WUR. Volgend jaar zal hij geen hoofdscheidsrechter meer zijn, aldus Peek. ‘Ik vond het weer een mooie wedstrijd vandaag. Negentien jaar geleden waren er zo’n twintig, vijfentwintig studenten, uitsluitend van Bodem, Water & Atmosfeer, die meededen. Nu zijn honderden, van alle verschillende bachelor- en masteropleidingen.’

Ter ere van zijn afscheid heet de prijs voor het team dat zich het origineelst verkleed heeft, voortaan de Peektrofee, tot verrassing van de eregast. Ook is een van de veldjes naar de docent vernoemd.

Fotograaf Sven Menschel was aanwezig tijdens de Grondboorkampioenschappen. Bekijk zijn fotoserie hieronder.

Grondboren 2017