Laatste dies voor Martin Kropff

Op 9 maart vierde de universiteit haar 97-ste verjaardag. Hoofdspreker was natuurfilmer Ruben Smit. Voor rector Martin Kropff was het zijn tiende en laatste dies.
Albert Sikkema

Gisteren liepen de Wageningse hoogleraren van de Aula door de binnenstad naar schouwburg Junushoff om daar de 97-ste verjaardag van Wageningen Universiteit te vieren. Ruben Smit, maker van de Nieuwe Wildernis, was de hoofdspreker van de dies die in het teken stond van fascinating nature. Zoals het hoort bij een filmer / fotograaf, werd het een beeldverhaal. Voorts presenteerden drie jonge wetenschappers hun onderzoek naar natuurlijke processen in koraalzeeën, het tropisch regenwoud en de fysische chemie.

martin kropffruben smit

Voor rector Martin Kropff was het zijn tiende en laatste dies in Wageningen. Hij vertrekt eind mei naar Mexico, waar hij directeur-generaal wordt van het internationale onderzoeksinstituut CIMMYT, dat onderzoek doet naar betere graan- en maisrassen in de wereld.

Belangrijkste nieuws tijdens de verjaardag was dat oud-medewerker Ruben Smit een studio gaat vestigen op de Wageningse campus. Met zijn Natural History Unit wil hij natuurfilmers en natuuronderzoekers bij elkaar brengen.

<foto’s: Bart de Gouw>