Studentenleven

Kleinkunst met een grote K

Tien kleinkunstenaars traden gisteravond op in verschillende studentenkamers in de Wageningse binnenstad. Resourceverslaggever Jeroen was erbij om de sfeer te proeven.

Op een verhoging voor het raam, zichzelf begeleidend met rustig getokkel op zijn Spaanse gitaar, zingt singer/songwriter Felix van Cleeff zijn liedjes. Zijn emotionele zangstijl – soms fluisterend zacht, dan weer met gekwelde uithalen – sluit naadloos aan bij de verhalende liedjes, over worstelingen met een verloren liefde en een zoektocht naar zichzelf. Ik zit, samen met een man of dertig, in een volgepakte kamer op de bovenste verdieping van het studentenhuis Casa Cranca aan de Hoogstraat. Voor de gelegenheid is de sfeervolle kamer, inclusief krakende houten vloer en houten steunbalken, vol gezet met oude banken en stoelen, waarop we allemaal ademloos luisteren naar de mysterieuze klanken van Felix. Het is de eerste voorstelling die ik dit jaar bezoek van Roomservice, het jaarlijkse door Studium Generale georganiseerde theaterfestival, waar je in de bijzondere sfeer van een studentenkamer kunt genieten van allerlei vormen van theater. Na dit indrukwekkende optreden ga ik op weg naar de Heerenstraat, voor een optreden van de popjazz-band Ape Not Mice (vernoemd naar de methode waarmee je ouders waarschijnlijk ooit hebben leren lezen). De uitbundige, fantasierijke liedjes gezongen door zangeres Diede Claesen, bijgestaan door een percussionist en een toetsenist, staan in schril contrast met de introspectieve muziek van Felix van Cleeff. De stralende frontvrouw danst, zoekt contact met het publiek, en weet iedereen in de keuken van het studentenhuis aan de Heerenstraat mee te krijgen. Meezingend, en in onze vingers knippend, genieten we van de opgewekte nummers. Terug naar Casa Cranca voor de laatste voorstelling van de avond. Heel wat anders deze keer: in een van de andere kamers van het huis komt de Amerikaanse stand-up comedian Tim Ward zijn kunsten vertonen. Clichés over de Nederlandse cultuur worden niet geschuwd, sterker nog: zijn show draait om het op de hak nemen van dingen als de bedenkelijke kwaliteit van de Nederlandse keuken en rare uitdrukkingen. Het zijn grappen die we allemaal al kennen, maar op de een of andere manier werken ze verrassend goed in de besloten setting van een studentenkamer. Na een vermakelijke voorstelling verlaat Tim haastig zijn toneel om de laatste bus 88 te halen – stand-up comedians zijn net mensen. Roomservice 2012 zit er alweer op. Voldaan verlaat iedereen de laatste studentenkamer, vermoedelijk zich net als ik alweer verheugend op de volgende editie.