Kleding ruilen voor duurzaamheid (fotoserie)

Een nieuw shirtje, broek, of blouse scoren en gelijk wat leren over een duurzamere mode-industrie. Dat was het doel van de modefilmavond, georganiseerd door de studenten van de Circular Economy Wageningen Student Hub (CESH).
Linda van der Nat

Foto’s Sven Menschel

De modefilmavond was een onderdeel van Circular Fashion 2017, een evenement waarmee CESH bewustzijn wil creeëren over de manier waarop onze kleding wordt geproduceerd en hoe dit verduurzaamd kan worden.

In het Heerenstraattheater stonden rekken vol met tweedehands kleding. Iedereen die een rok, broek of jurk had ingeleverd die hij of zij zelf niet meer droeg, mocht tijdens de avond iets ‘nieuws’ uitkiezen. ‘Zo heeft kleding waar de een op uitgekeken is een nieuwe kans gekregen in andermans garderobe’, aldus CESH-bestuurslid Dieuwertje de Wagenaar, studente Landschapsarchitectuur.

Documentaires

Daarnaast werden er in de bioscoop documentaires vertoond waarmee een inkijkje werd gegeven in productie, recycling, upcycling en design van mode. Na afloop konden er vragen gesteld worden aan een panel van deskundigen.

Clothing Swap Circular FashionTijdens het Circular Fashion Symposium in Impulse op 2 juni staan lezingen van Jef Wintermans van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel en Peter Koppert van modebrancheorganisatie Modint op het programma. Dan wordt ook de winnaar van de door CESH geïnitieerde ontwerpwedstrijd voor de WUR-centennial-sweater

bekendgemaakt.