Wetenschap
Landbouw

Ketendenken centraal in Chinees zuivelcentrum

Een hogere productie, een betere kwaliteit en efficiënte productiewijze. Met dat verlanglijstje gaan FrieslandCampina en Wageningen UR kennis uitwisselen met de China Agricultural University (CAU) in een nieuw zuivelcentrum. Het ketendenken staat centraal in het Sino-Dutch Dairy Development Centre, vertellen Kees de Koning en Paul Geurts. Dat moet ook zichtbaar worden in een modelboerderij.
Albert Sikkema

Wageningen UR sloot vorige week een overeenkomst met zuivelbedrijf FrieslandCampina en CAU voor een gezamenlijk expertisecentrum op het gebied van zuivel. In het bijzijn van premier Rutte zetten Cees ’t Hart, topman van FrieslandCampina, Ke Bingsheng, president van CAU en Aalt Dijkhuizen hun handtekening. Vanuit Wageningen UR gaan Kees de Koning, manager van Dairy Campus in Leeuwarden, Toon van Hooijdonk, buitengewoon hoogleraar Zuivelkunde, en Paul Geurts, accountmanager bij Wageningen International, de samenwerking vormgeven.

‘Eerst gaan we de Chinese zuivelketen in kaart brengen’, aldus Geurts. Hij weet al dat de Chinese melkveehouders anders opereren dan de Nederlandse. Ze hebben bijvoorbeeld veel minder grasland en importeren veel krachtvoer uit Mongolië en Nieuw-Zeeland. Dat is duur. De Koning: ‘De kostprijs van Chinese melk ligt inmiddels boven die van Nederland.’ Ook kan de samenwerking in de keten veel beter, zo wordt er nu nauwelijks kennis uitgewisseld tussen voerleveranciers en zuivelfabrieken. Onderzoekers van CAU gaan de analyse verdiepen ‘en wij brengen het ketendenken in’, zegt De Koning.

‘Wij hebben een unieke boodschap met het ketendenken’, vindt Atze Schaap van FrieslandCampina. ‘Wij denken op het melkveebedrijf al na wat er aan het eind van de zuivelketen moet uitkomen. Ons kwaliteitsdenken is een product van samenwerking in de keten. Dat is men niet gewend in China, maar wij hebben er 140 jaar ervaring mee.’

De resultaten moeten leiden tot een betere zuivelsector, waarbij Chinese ondernemers, ambtenaren en onderzoekers gaan leren van de praktijk in Nederland. Bovendien komt er een modelboerderij, die is gemoduleerd naar een efficiënte en duurzame zuivelketen. De kennis van De Koning op de Dairy Campus moet daarbij van pas komen. Voor deze modelboerderij worden Chinese investeerders gezocht.

Bij de verdere uitwerking zullen ook onderzoekers van Livestock Research, LEI, Food & Biobased Research en RIKILT worden betrokken. Wageningen Academy zal samen met deze experts de trainingen voor Chinese zuivelprofessionals organiseren. FrieslandCampina heeft een borgingssysteem voor duurzaamheid en voedselveiligheid (from grass to glass), maar dat is niet zomaar te kopiëren in China, meldt Geurts. ‘We gaan maatwerk leveren in afstemming met de Chinese zuivelketen, inclusief de overheid.’ FrieslandCampina wil graag duurzame relaties opbouwen in China, groeimarkt bij de afzet van baby- en kindervoeding, zegt Schaap.

Er bestaan grote boerderijen met duizenden koeien in China, maar daar gaat het onderzoekscentrum niet op inzetten. ‘Tachtig procent van de zuivel komt van oudsher van backyard farmers die een handvol koeien hebben’, zegt De Koning. ‘Die koeien worden steeds vaker samengebracht in village farms met drie- a vierhonderd koeien aan de rand van het dorp, waarin de boeren samenwerken. Op dat type boer gaan we ons waarschijnlijk richten. Daar begint het kwaliteitsdenken in de keten: welk voer en medicijnen krijgen de dieren, hoe is het diermanagement? En wie controleert de kwaliteit tijdens transport en verwerking?’