Studentenleven

‘Intensief buitenspelen’ bij survivalrunclub Woest

Een spectaculaire nieuwkomer in het Wageningse sportaanbod: survivalrunclub Woest. ‘Er was nog geen vereniging in Wageningen’, zegt de kersverse penningmeester Roos van de Logt, ‘dus wij springen in dat gat.’
Echica van Kelle

Leden van survivalrunclub Woest trainen op de gloednieuwe hindernisbaan op de Bongerd. © Sven Menschel

Naast het voetbalveld op de Bongerd staat een gloednieuwe hindernisbaan waar Woest sinds kort twee keer in de week traint. ‘Het plan om zo’n baan te bouwen bestond al jaren bij de Bongerd’, vertelt Van de Logt. ‘Vier jaar geleden was er ook al een ontwerp voor gemaakt. Maar toen moest er eerst een nieuwe sporthal komen, en daarna was het geld op. Een paar survivalrunners namen het initiatief om zelf alvast wat hindernissen te bouwen. Ondertussen bleven we bij de Bongerd aandringen op het belang van zo’n baan.’ Met succes: in november werd een professioneel houten survivalrunparcours aangelegd. Tussen de bomen naast de baan staan ook nog een paar hindernissen.

Buitenspelen

‘Op dit moment hebben we een harde kern van zo’n 15 mensen’, aldus Van de Logt, ‘maar er zijn er ook wel eens 22 komen trainen. Er is een goede sfeer en we doen veel dingen samen, zodat leden elkaar echt leren kennen en het geen anonieme lessen zijn.’ Zo’n training duurt anderhalf uur en bestaat uit verschillende onderdelen: hardlopen, rekken en strekken, hindernistraining, wedstrijdelementen en een spel aan het eind. ‘Tikkertje bijvoorbeeld. Eigenlijk is het anderhalf uur intensief buitenspelen’, zegt Van de Logt lachend.

Wedstrijden

Een survivalrunwedstrijd doe je in je eentje, vertelt Van de Logt. ‘Sommige leden doen in competities mee. We gaan ook naar runs met een Wageningse delegatie. Een paar weken terug bijvoorbeeld naar een run in België, en in het voorjaar willen we meedoen met runs in Zeist en Elst.’

Van de Logt vindt het gek dat er nog geen survivalrunvereniging was in Wageningen. ‘Het is eigenlijk echt een sport voor Wageningers. Het is een echte buitensport. Je loopt door het bos en door de velden en komt onderweg allerlei hindernissen tegen, vaak met touwklimmen, maar soms moet je ook boogschieten of kajakken. Tel daar de elementen bij op: sneeuw, regen, storm. Tenzij het code rood is, gaat de run altijd door. Je moet niet bang zijn om vies te worden.’

Bomenduwers

Toch was er voor de oprichting van Woest al wel een groepje actieve survivalrunners in Wageningen. ‘De Bomenduwers, meer een vriendengroep dan een vereniging. Veel van hen zijn ook al afgestudeerd. Met Woest hebben we echt een studentensportvereniging opgericht. Maar een paar Bomenduwers trainen ook met ons mee.’

Benieuwd of survivalrun iets voor jou is? Train drie lessen vrijblijvend mee op dinsdag van 18 tot 19.30 uur of donderdag van 20 tot 21.30 uur. Kijk op https://woestwageningen.nl/.