Wetenschap
Natuur & milieu

Industriële vervuiling aanpakken met beplanting

Studenten winnen prijsvraag met plan natuurlijke zuivering.Amsterdams plan moet bewijzen dat de aanpak werkt.

Over het IJ in Amsterdam-Noord ligt industriegebied Buiksloterham, een deels verlaten industriegebied dat vervuild is met onder meer zink, koper en lood. De gemeente wil het terrein langzaam transformeren in een woongebied met winkels, maar de crisis remt ontwikkeling. In de tussentijd zou Buiksloterham aantrekkelijker worden als je er veel groen plant, bedachten twee Wageningse studenten landschapsarchitectuur. En dat was nog maar het begin van hun ambities. In hun afstudeerontwerp zetten Pieter Theuws en Mark Wilschut het groen aan het werk. Sommige bomen kunnen namelijk bodemvervuiling opruimen, in een proces dat phytoremediation heet. Dit werkt op verschillende manieren: met hun wortels voorkomen ze dat vervuiling uitspoelt, ze nemen zware metalen op en breken organische stoffen af. Dat heeft voordelen ten opzichte van industriële verwijdering, vertelt Ingrid Duchhart, assistent-professor landschapsarchitectuur en begeleider van het duo: ‘Zo los je het probleem echt op in plaats van de grond alleen te verplaatsen.’ Maar je moet er wel geduld voor hebben. Volgens Durchhart duurt het zo’n 45 tot 100 jaar totdat de planten de grond hebben opgeschoond.

Prijsvraag

Voorlopig bestaat dit ontwerp grotendeels op papier. Na het winnen van een prijsvraag van de gemeente Amsterdam wordt phytoremediation in een klein deelgebied binnenkort in praktijk gebracht. Daarbij gaat het om een voormalige scheepswerf die onder de naam Ceuvel de Volharding een broedplaats moet worden voor creatieve ondernemers. De komende tien jaar halen planten daar gif uit de bodem en werken creatievelingen in aan land getakelde woonarken. Omdat het biochemische proces langzaam verloopt zijn de doelen voor die tien jaar noodgedwongen beperkt. ‘We hebben niet de illusie dat we het helemaal schoon zullen achterlaten,’ zegt Theuws. De scheepswerf moet vooral bewijzen dat de aanpak werkt. ‘Ondertussen maken we plannen voor andere ongebruikte delen van Amsterdam, en andere steden.’ Het ontwerp verschijnt binnenkort in het tijdschrift Environmental pol­lution.