Independents slepen vier zetels binnen

Komend collegejaar vullen vier onafhankelijke leden de zetels van de studentenraad. VeSte krijgt er acht. Dit heeft rector magnificus Martin Kropff zojuist bekend gemaakt. Met de vier zetels voor de Independents is er meer diversiteit gekomen in de raad, een nadrukkelijke wens van VeSte.

In totaal brachten 2311 studenten hun stem uit tijdens de verkiezingen voor het medezeggenschapsorgaan van en voor studenten. Dat is iets meer dan 30 procent. Van die stemmen gingen er 1601 naar studentenpartij VeSte, omgerekend acht zetels. De Independents kregen 652 stemmen, omgerekend drie zetels. De restzetel ging naar de lijst met de meeste stemoverschotten, de Independents.

Voorkeursstemmen

Onafhankelijk kandidaat Bowen Tian wist met ruim 200 voorkeursstemmen in de raad te komen, ten koste van zijn medekandidaten Gilbert Atuga en Yang Jiang. Bij VeSte viel nummer 9, Emma Diederiks, buiten de boot. Zij reageerde teleurgesteld op het nieuws dat zij volgend jaar niet in de studentenraad zal zitten. ‘Ik heb er zoveel tijd en moeite in gestoken, ik wilde dit heel graag nu doen.’ Gilbert Atuga leek minder aangedaan. ‘Ik denk dat de kandidaten die nu gekozen zijn, heel capabel zijn. Voor mij is er wel weer een nieuwe uitdaging.’ Het afgelopen jaar heeft VeSte geijverd voor een concurrerende fractie in het medezeggenschapsorgaan. De partij voor actieve studenten wilde zich meer richten op haar achterban; de studentenverenigingen.