Wetenschap

In drie minuten naar finale Famelab

Wen Wu en Emmanuel Nyadzi hebben de Wageningse voorrondes van FameLab, een internationale wetenschapscommunicatiewedstrijd, gewonnen. De twee promovendi wisten in drie minuten de jury te overtuigen met de creatieve manier waarop ze over hun onderzoek vertelden.
Linda van der Nat

Wen Wu en Emmanuel Nyadzi met juryvoorzitter Cathelijne Stoof (midden). © Guy Ackermans

Wu werkt bij Microbiologie aan de Crispr-CAS techniek, een nieuwe technologie die het mogelijk maakt om erfelijk materiaal van virussen, bacteriën, planten en dieren op relatief eenvoudige wijze te veranderen. Wu vergeleek het in haar drie minuten tellende pitch met het aanpassen van een Word-document door het gebruik van CTRL+F, CTRL+X en CTRL V.

Wu, geboren en getogen op Aruba, heeft haar talent voor spreken in het openbaar al bewezen. Tijdens de opening van het academisch jaar hield zij een toespraak over haar onderzoek. In 2014 werd ze met haar team tweede in de internationale iGem-competitie in Boston.

Inheemse kennis

Nyadzi werkt bij onderzoeksschool WIMEK, het Wageningen Instituut voor Milieu- en Klimaatonderzoek, bij de leerstoelgroep Water Systems and Global Change. Hij bestudeert trends in klimaatvariabelen en hun effect op water, landbouw, natuurlijke ecosystemen en samenlevingen. Hij vertelde hoe belangrijk het is om inheemse kennis te combineren met wetenschappelijke bevindingen. Zo kijkt de lokale bevolking in Ghana, waar Nyadzi vandaan komt, naar de natuur om de regens te voorspellen. Ze baseren hun voorspelling op de wind, de hitte en het gedrag van mieren.

De jury verkoos Wu en Nyadzi boven veertien andere welbespraakte kandidaten. Juryvoorzitter Cathelijne Stoof (Bodemgeografie en landschap), roemde de creatieve manier waarop de twee hun onderzoek onder de aandacht brachten.

Wu en Nyadzi zullen Wageningen University and Research op 9 mei vertegenwoordigen tijdens de landelijke finale in Utrecht. De winnaar daarvan mag naar de internationale finale in Engeland. Naast de Wageningse voorronde zijn er nog vijf voorrondes op andere universiteiten. In april zijn er masterclasses waarin de kandidaten hun vertelvaardigheden kunnen bijslijpen.