Het echte werk

‘Ik mag niet terug naar Zuid-Afrika’

Wie? Diede Melsen, masterstudent BiologieWat? Thesis, giving up density van de Namaqua rock Mouse (Aethomys namaquensis)Waar? Lajuma national park, Soutpansberg, South Africa

‘Voor mijn thesis wilde ik graag een onderwerp hebben waarbij ik veldwerk kon doen buiten Europa. Toen de mogelijkheid zich voordeed om naar Zuid-Afrika te gaan, heb ik die kans meteen gegrepen. Ik was namelijk al eens in Zuid-Afrika geweest en dat was toen zeer goed bevallen. Ik wilde met de rock elephant shrew (Elephantulus myurus) gaan werken, maar toen ik in Zuid-Afrika aankwam bleek dat deze diersoort nauwelijks te vangen was voor mijn experimenten. Toen heb ik de Namarqua rock Mouse (Aethomys namaquensis) uitgekozen. Ook een leuk dier.

28_20150201_061211.jpgIk heb gekeken naar de "giving up density" van deze diersoort onder verschillende soorten beschutting. De "giving up density" is de voedseldichtheid (density)

op een bepaalde plek waarbij het dier besluit om verder te gaan naar een volgende voedselplek. Ik moest de dieren ook vangen om hun dichtheid te bepalen.

Ik vond het fijn dat ik daar heel zelfstandig kon werken. Het enige probleem was dat het soms veel regende. Het was regenseizoen waardoor ik niet altijd veldwerk kon doen. Gelukkig heb ik toch genoeg data kunnen verzamelen. Tijdens mijn onderzoek zaten we eigenlijk de hele week op de Soutpansberg en kwamen we maar één keer per week van de berg af om

28_IMG_3351.JPG

boodschappen te doen. We zaten dus eigenlijk ‘in the middle of nowhere’ en zagen niet veel mensen van buiten het park. Ik vond dit eigenlijk wel heerlijk en heb echt genoten van de rust. Op de berg waren nog meer studenten en ook nog een groep met vrijwilligers. Deze mensen waren heel leuk.

Naast mijn thesis heb ik ook nog drie weken rondgereisd, waarvan ik één week in Kaapstad geweest ben. Ik heb heel veel gave dieren gezien waaronder cheeta’s. Van de big-5 heb ik alleen het luipaard gemist. Na mijn drie maanden veldwerk en mijn drie weken reizen vloog ik terug naar huis. Op het vliegveld kreeg ik nog problemen omdat ik langer gebleven was dan ik mocht met mijn visum. Die had ik eerder al geprobeerd te verlengen maar dat lukte allemaal niet. Uiteindelijk mocht ik gewoon naar huis vliegen, maar nu mag ik jammer genoeg een jaar lang niet terug naar Zuid-Afrika’.