Herinschrijving vergeten? Een heel jaar wachten

Studenten die hun herinschrijving vergeten, lopen het risico dat ze een vol studiejaar moeten wachten voor ze verder kunnen studeren. Daarvoor waarschuwt bachelorstudent Naomi de Vries. Ze ontdekte tot haar schrik dat de universiteit geen uitzonderingen maakt voor studenten die de uiterlijke inschrijvingsdatum van 31 augustus per ongeluk voorbij laten gaan.
Anne van der Heijden

© Shutterstock

De student Voedings- en Gezondheidswetenschappen schreef zich dit voorjaar in voor een minor aan een andere universiteit. Doordat ze al een proces van inschrijving had doorlopen, vinkte ze in gedachten ‘inschrijven’ af van haar takenlijst. Ze vergat echter dat ze zich ook nog had moeten herinschrijven als bachelorstudent aan Wageningen Universiteit. Dat ontdekte ze pas in september, toen ze een melding kreeg dat haar WUR-mailadres zou worden opgeheven. Ze meldde zich onmiddellijk, maar de universiteit kon geen uitzondering meer voor haar maken.

Wet

‘De deadline van 1 september is wettelijk bepaald, mede omdat de bekostiging van de overheid wordt bepaald op 1 oktober’, zegt Ingrid Hijman, hoofd van het Student Service Centre (SSC) en belast met de uitvoering van het inschrijfbesluit. Deze regel was er voorgaande jaren ook al, maar toen werden er nog wel eens uitzonderingen gemaakt. Dit jaar is besloten de regels strenger na te leven, aldus Hijman. Daardoor zijn er nu een paar Wageningse studenten die net als De Vries een jaar moeten wachten.

Jaarlijks melden zich ongeveer tien tot twintig studenten die de uiterlijke herinschrijvingsdatum voorbij hebben laten gaan.

Dat Wageningen nog veel uitzonderingen maakte, is eigenlijk vreemd.

‘Bij andere universiteiten is de deadline van 1 september altijd al vast geweest en heb je pech als je je te laat inschrijft. Dat Wageningen nog veel uitzonderingen maakte, is eigenlijk vreemd’, zegt onderwijsdirecteur Arnold Bregt. ‘Het kostte ook veel tijd om studenten alsnog in te schrijven en in vakken bij te plaatsen. Volgend jaar verwachten we minder problemen, want dan hebben studenten elkaar al gewaarschuwd dat je er niet meer in komt als je je niet ingeschreven hebt.’

Check, check, dubbelcheck

Naomi de Vries drukt alle WUR-studenten op het hart om waarschuwingsmails van de organisatie nooit te negeren omdat je denkt dat ze niet op jou van toepassing zijn. ‘Controleer altijd of je echt ingeschreven staat. Het gooit je leven op de kop als je onverwacht een verplicht tussenjaar moet nemen zonder dat je daarvoor hebt gespaard. Je vrienden studeren wel verder en je kunt moeilijk leuk werk vinden zonder afgeronde opleiding. Ik voelde me er twee weken echt ziek van. Ik wil anderen waarschuwen, zodat het hen niet overkomt.’

Wat ze het komende jaar gaat doen, weet ze nog niet. ‘Het liefst zou ik in Wageningen blijven wonen omdat m’n vrienden hier zijn. Reizen lijkt me ook leuk. Maar ik heb geen geld gespaard, kan geen uitdagend baantje vinden en lenen is te duur. Dus misschien ga ik toch maar terug naar mijn ouders.’