Grote drukte bij inschrijving internationale studenten

Internationale studenten konden zich woensdag voor het eerst inschrijven bij Wageningen University. Het zorgde voor lange rijen in het Forumgebouw. Sommige studenten werden vanwege de drukte zelfs weggestuurd.
Rob Ramaker

Foto: Studenten wachten voor de inschrijving (Rob Ramaker)

Zo’n duizend eerstejaars worden deze week geholpen, verwacht Jeanny van der Hoven, medewerker studentenzaken bij het Student Services Centre. Het gaat om studenten van binnen en buiten de Europese Unie (EU) plus uitwisselingsstudenten. In het Forum kunnen ze zich inschrijven, een informatiepakket afhalen en antwoord krijgen op vragen.

Studenten van buiten de EU kunnen zich zelfs inschrijven bij de gemeente Wageningen. Woonruimte wordt niet langer hier geregeld; studentenhuisvester Idealis is daar vanaf dit jaar verantwoordelijk voor.

Gedurende de middag groeiden de rijen steeds verder aan. Studenten van over de hele wereld wachtten geduldig. Onderling werd geanimeerd gekletst over beurzen en gekauwd op uitgedeelde stroopwafels. Langs de kant stonden koffers te wachten op eigenaars die net vanaf Schiphol komen.

Aan het einde van de wachttijd krijgen alle nieuwe studenten het universiteitsgadget, zegt Van der Hoven. De BOGO-fles (Buy One Give One) van Join the Pipe, een club die het drinken van leidingwater stimuleert. De BOGO-drinkfles draagt het WUR-embleem en kan bij de kraan worden gevuld. En zoals de naam suggereert wordt voor elke fles een exemplaar uitgedeeld in Kenia. De bedoeling is dat basisschoolkinderen in dat land hun fles kunnen vullen bij een schone bron, zodat ze tijdens hun schooldag de beschikking hebben over veilig drinkwater.

Lang niet alle studenten kregen gisteren hun fles. Door de lange rijen werden studenten weggestuurd. Ze hebben tot 1 september de tijd zich in te schrijven.

fles.png

Foto: Jeanny van der Hoven