Studentenleven

GNSK 2018: ‘Succesvol, zowel qua sfeer als sportief’ (video)

Van vrijdag 8 tot en met zondag 10 juni kwamen zo’n vijftienhonderd studenten uit heel Nederland naar Wageningen voor het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK). Wageningen presteerde ijzersterk in eigen huis en werd uiteindelijk tweede—het beste resultaat in jaren.
Luuk Zegers,Julia Schafer,Liza van Kapel

De Wageningen Beasts werden eerste bij het Olympisch gewichtheffen © GNSK

Wagenings succes

De Wageningse sporters waren succesvol op meerdere onderdelen. Zo waren er eerste plekken bij squash, basketbal (heren), frisbee, triatlon (dames), Olympisch gewichtheffen (heren) en wielrennen (heren). Het heren-voetbalteam incasseerde geen tegengoals tot de finale, waarin met één doelpunt verschil werd verloren van Amsterdam (1-0). Ook de Wageningse turners werden tweede. Esther Veldhuizen was als voorzitter van Thymos verantwoordelijk voor de Wageningse delegatie. ‘Ik ben trots dat we het zo goed hebben gedaan. Eigenlijk focust Wageningen meer op sportaanbod in de breedte dan op topsport. Tof om te zien dat we toch op een hoog niveau mee kunnen.’ Alleen Nijmegen deed het beter dan Wageningen. Zij mochten, net als vorig jaar, de GNSK-wisselbeker mee naar huis nemen. Groningen werd derde.

‘Tegenstanders moedigen je aan’

Imke van Rees, speler van het Wageningse frisbee-team: ‘De andere teams hebben het ons heel moeilijk gemaakt. De finale tegen Nijmegen was spannend: het ging lang gelijk op en sommige punten duurden erg lang.’ Nick Vollenbroek, lid van Wageningen Beasts: ‘Het gaat bij het Olympisch gewichtheffen niet om de onderlinge competitie. Natuurlijk wil je winnen, maar iedereen gunt elkaar een mooie prestatie. Ook tegenstanders moedigen je aan.’

Blind vertrouwen

Elk jaar steunt het GNSK een goed doel. Dit jaar was dat Running Blind, een stichting die mensen met een visuele beperking helpt met hardlopen, wandelen en nordic walking. Tijdens clinics konden GNSK-deelnemers ervaren hoe het is om te sporten met een visuele beperking, of hoe het is om iemand te begeleiden die slechtziend is. ‘We wilden meer doen dan alleen geld doneren’, aldus Roefs. ‘Door zo’n ervaring, waarbij je blind moet vertrouwen op je buddy, proberen we studenten ervan bewust te maken wat het betekent om te sporten met een visuele beperking.’ Tijdens de prijsuitreiking op zondag werd er een cheque van 950 euro overhandigt aan Running Blind.