Geld inzamelen voor minor in de tropen

Via crowdfunding geld inzamelen om een deel van de studie te bekostigen. Het zou een trend kunnen worden nu de basisbeurs wordt afgeschaft. Richella Parker en Jaimy Coster doen het al.
Koen Guiking

De tweedejaars studenten International Development Studies willen een minor doen aan de University of Curaçao. Alleen het lesgeld is al bijna 1800 euro per persoon. ‘Met onze bijbaantjes verdienen we dat echt niet bij elkaar, dus hebben we deze actie opgezet’, zegt Coster. ‘De vlucht en het verblijf zullen we volledig zelf betalen’, vult Parker aan. De twee kennen elkaar van de opleiding. Ze zijn beste vriendinnen en doen samen vrijwilligerswerk bij het Ronald McDonald Huis in Arnhem. De komende maanden gaan ze zich inspannen om bekendheid te vergaren voor hun fondsenwervingsactie. ‘We gaan eten verkopen, kookworkshops geven en op markten staan om te vertellen over onze plannen en over de mogelijkheid om ons te sponsoren’, vertelt Coster. ‘Richella kan goed koken en heeft ervaring met het geven van kookworkshops’, voegt ze toe. Parker: ‘Pas na 14 februari gaan we actief sponsors werven, want tot die tijd zijn we nog erg druk met examens en herexamens.’ De twee bevlogen studenten posten al wel bijna dagelijks berichten op facebook.com/jointthejourney over de sponsoractiviteiten.

Curaçaose roots

De jongedames willen na hun opleiding ontwikkelingswerk gaan doen in Centraal of Zuid-Amerika. Naast het volgen van colleges aan de rechtenfaculteit van de universiteit zullen de twee daarom meerdere ontwikkelingsprojecten bezoeken op het Caribische eiland. Coster verklaart: ‘In november was ik op Bonaire. Daar viel me op hoeveel er nog niet geregeld is rond de rechten van het kind. Het is bijvoorbeeld heel normaal dat kinderen op school lijfstraffen krijgen.’ De studente met Curaçaose roots wist: hier wil ze iets tegen doen. En dan het liefst op het eiland waar haar vader vandaan komt. Vriendin Parker, die twee jaar geleden uit Suriname naar Nederland kwam voor haar studie, had al eerder besloten een minor in Suriname te doen. Parker: ‘Toen dachten we: als we dan toch allebei die kant op willen, laten we dan naar dezelfde plek gaan.’ Het werd Curaçao. Om praktische redenen. In tegenstelling tot Suriname loopt het semester op Curaçao gelijk aan de onderwijsperiode in Wageningen. Zo lopen de studenten geen studievertraging op.