Fietsroute Tarthorst blijft zoals-ie is

In de Tarthorst blijft alles bij het oude. Er komt geen andere en veiliger fietsroute door de wijk. De Wageningse raad komt er niet uit hoe zo’n route eruit moet zien.
Roelof Kleis

De fietsdrukte in de Tarthorst speelt al jaren. Studenten die wonen op de Haarweg en in het centrum gebruiken de wijk op weg van en naar de campus. Dagelijks steken 6000 fietsers (heen en terug opgeteld) de Nijenoord Allee over naar de Bornsesteeg. Een groot deel van die fietsers rijdt via de Tarthorst. Dat leidt dagelijks tot drukte en onveiligheid in de wijk.

Kortste route

Fietsers nemen de kortste route langs de zuidkant van het winkelcentrum, daar waar ook de bevoorrading plaats vindt. Burgemeester en wethouders willen een noordelijke route, die als nadeel heeft dat scholieren en studenten dan hetzelfde traject volgen. Op die manier wordt het knelpunt met het bevoorradingsverkeer aan de zuidkant van het winkelcentrum vermeden. Maar dat plan haalde de eindstreep niet.

Geen meerderheid

Het verschil van mening loopt dwars door de coalitiepartijen Groen Links, Stadspartij en D66. De Stadspartij wil de noordelijke route, maar D66 kiest voor zuid. Met geen van de andere partijen bleek een meerderheid voor een van beide varianten te maken. Daarmee sneuvelde het voorstel en blijft alles zoals het nu is.