Drukte voor studenten met startup-zin

Voor studenten met ondernemersbloed zijn het drukke dagen. Binnen vijf dagen zijn twee startup-evenementen op de campus.
Roelof Kleis

© Sven Menschel. Het winnende team met Stefan Krol (2de links), Rianne van Diepen en Joyce van Bree Morgen is bij Starthub een seminar voor de Philips Innovation Award (PHIA). Studenten die met het idee rondlopen om mee te doen, krijgen daar alle info en alvast de mogelijkheid om een idee te pitchen. De PHIA houdt dergelijke seminars in alle studentensteden. Ideeën (maximaal 100 woorden) voor deze landelijke wedstrijd kunnen nog tot 3 december worden ingeleverd.

Topsport

Afgelopen weekeinde was Starthub gastheer voor de Startup24, waar deelnemers binnen 24 uur een goed bedrijfsplan moeten ontwikkelen. Startup24 werd gewonnen door het idee Topsport Consultancy van Stefan Krol en Joyce van Bree. De Groningse studente Geneeskunde Rianne van Diepen sloot zich bij hen aan. Hun idee draait om het verzorgen van persoonlijk voedings- en bewegingsadvies gebaseerd op het DNA-profiel. De concultancy richt zich met name op topsporters.

Philips Innovation Award2.jpg

Het persoonlijke advies moet trainers en coaches de middelen aanreiken om nog betere prestaties uit hun sporters te halen, legt Krol uit. Hij doet de master Management, Economics and Consumer Studies. Van Bree heeft al een master Medcial Biotechnology op zak en doet in Wageningen de master Molecular Nutrition adn Toxicology. Het team won duizend euro met Startup24 en is ook morgen van de partij bij de Philips Innovation Award.

Kritischer

De deelname aan Startup24 heeft er volgens Van Bree voor gezorgd ‘dat we echt serieus met het idee aan de slag zijn gegaan’. ‘De coaching heeft ervoor gezorgd dat we nog kritischer zijn gaan kijken naar ons businessmodel’, vult Krol aan. ‘Een belangrijk onderdeel was dat we ons idee gingen valideren bij mogelijke klanten. We hebben dus een paar topsporters gebeld en geïnterviewd. Dat zouden we anders niet zo snel zijn gaan doen.’ Aan Startup24 deden zeven teams mee.

De seminar voor de Philips Innovation Award is morgen (woensdag) tussen 16.00-19.30 uur in Starthub op de campus tegenover Rikilt.