Delftse DUWO doet Campus Plaza

De Delftse studentenhuisvester DUWO zet voet op Wageningse bodem. DUWO gaat het beheer en de verhuur van Campus Plaza doen.
Linda van der Nat

DUWO is de grootste studentenhuisvester van ons land. Wageningen is na Delft, Amsterdam en Leiden de vierde universiteitsstad voor DUWO. ‘Zij hebben veel ervaring met short-stay concepten waar studenten en gastmedewerkers voor kortere tijd een kamer kunnen huren’, licht projectleider Ad van der Have van het Facilitair Bedrijf toe. ‘Dat is iets wat we op onze campus graag gerealiseerd willen zien.’

De keuze voor DUWO betekent dat Idealis, tot dusver heer en meester op de Wageningse studentenwoningmarkt, er een nieuwe en serieuze concurrentie bij krijgt. Nog maar kort geleden drong de Stichting Tijdelijk Wonen de Wageningse kamermarkt binnen. Zij beheert het voormalige Bestuurscentrum op Duivendaal en is ook in de race om De Dorschkamp (op de Berg) en Compuechnion (De Dreijen) geschikt te maken voor tijdelijke bewoning.

Campus Plaza wordt ontwikkeld en gebouwd door de combinatie Plegt-Vos/Ten Brinke Slot. Plegt-Vos is onder andere betrokken bij de studentenhuisvesting op Duivendaal. Zij gaan 400 studentenwoningen bouwen aan de Bornsesteeg op de campus. Ook komt er ruimte voor kinderopvang, kleinschalige detailhandel en horeca. Het gaat hierbij om ‘gemaksvoorzieningen’ zoals een mini-HEMA, AH to go of Starbucks. Wageingen UR wil hier graag plaatselijke ondernemers een kans geven.

De keuze is volgens Van der Have op Plegt-Vos/Ten Brinke Slot gevallen vanwege de aandacht die de ontwikkelaar heeft voor duurzaamheid, aldus Van der Have. ‘Er wordt onder meer gekeken of Campus Plaza een etalagefunctie kan krijgen van duurzaamheidsinitiatieven van onze eigen wetenschappers en studenten.’ Als alles volgens plan verloopt is Campus Plaza in 2015 klaar.