Column
Kees van Veluw

Column: De kracht van compost

Ik ben bij Lukia Akurugu, een Noord-Ghanese vrouw met vier kinderen en een moeder. Een female headed household, zoals er zoveel zijn in Afrika. Een vriendin van Lukia draait blonde extensies in haar zwarte haar, want morgen wil ze er mooi uitzien. Ik vraag haar hoe zij haar ‘farm’ runt.

Verlegen vertelt ze over compost, over de groep waar ze lid van is en over de akkers waar ze van alles op verbouwt. Alle arbeid gaat in groepsverband, de ene dag maken ze compost bij haar, morgen bij Mariama en overmorgen bij Asibi. Ook hebben ze gezamenlijk een ezel met kar; daarmee vervoeren ze compost naar de akkers. Al zes jaar doet ze dit en als het regelmatig regent, zijn de opbrengsten voldoende om haar household te voeden, sterker nog; ze kan haar kinderen naar school laten gaan met een pen en een schrift! Elke keer als de groep bij elkaar komt betalen ze 1 cedi contributie. Zo bouwen ze een kapitaal op waar ze later gebruik van kunnen maken. Een andere vrouw vertelde: ‘Compost keeps our soil together and makes it fertile, but compost also keeps our community together since we enjoy to work in groups, work goes faster! You don’t get that with NPK-fertiliser! And sir, my husband doesn’t beat me anymore because there is enough food in the house! De kracht van compost. Morgen zal Lukia op de National Farmer’s Day de prijs krijgen voor ‘Beste Compost Boerin’ van het district! Voor haar draait het leven om de groep en om compost. Ik wil haar omarmen, maar dat kan niet, dat past niet. Dus ik houd het bij een grote glimlach en zeg tegen haar; ‘Oh, Madam, you are producing more food than my wife’! Met een gulle, blije lach nemen we afscheid.