Chinese studenten in St Janstocht

De Sint Janstocht krijgt dit jaar een Chinees WUR-trekje. Bij een van de staties onderweg spelen zondag leden van Sweet Potato Chinese volksmuziek.
Roelof Kleis

Het gaat om de Chinese zangeres en PhD’ster Shuhang Wang en masterstudente Fan Yang die haar begeleid op de guzheng. Dit is een traditioneel Chinees snaarinstrument dat behoort tot de familie van de citers. Zondag is in katholieke kringen de dag van Sint Jan. Tot in de 16de eeuw vond jaarlijks op die dag een voettocht plaats van de grote kerk (Sint Janskerk) op de Markt in Wageningen naar de Sint Janskapel op de Westberg.

De tocht werd vorig jaar in het kader van Wageningen 750 nieuw leven ingeblazen. Niet als een katholiek feest, maar als een tocht van bezinning en viering voor alle gezindten. De voettocht begint op de Markt en voert via de Hoogstraat, Bergstraat en de Generaal Foulkesweg naar de Westberg. Onderweg wordt op zeven punten -de vroegere staties- stilgestaan met muziek, dans, beeldende kunst of declamatie.

De beide Chinese vrouwen spelen en zingen bij statie twee (de Rode Beuk) aan de Generaal Foulkesweg twee traditionele liederen. Wang en Yang maken deel uit van Sweet Potato, een vorig jaar opgerichte groep van aan Wageningen UR studerende Chinese vrouwen. De tocht eindigt bij de ruïne van de Sint Jans Kapel, waar samen wordt gegeten. Deelnemers wordt gevraagd zelf iets te eten mee te nemen en dat met elkaar te delen.

Tot de 17-de eeuw vond jaarlijks een processie naar de kapel plaats, totdat het door de protestanten werd verboden. De latere eigenaar van het terrein, de adellijke familie Constant Rebecque, liet naast de ruine een particuliere begraafplaats aanleggen. Na de bijzetting van de laatste freule in 1951 werd de begraafplaats gesloten en werd het gehaal een rijksmonument.

De Sint Janstocht begint zondag 22 juni om 11.30 uur bij de kerk op de Markt.