Centennial staat in de steigers

Wat doe je bij een jubileum? Je gaat met zijn allen op de foto. Voor de Centennial, het honderdjarig bestaan van Wageningen UR, gaat het mogelijk gebeuren: een ‘great zoomable picture’ met alle medewerkers.
Roelof Kleis

De groepsfoto is één van de enkele tientallen kansrijke ideeën op de lijst die is samengesteld voor de viering van 100 jaar Wageningen Universiteit. In 2018 is het zover, maar de voorbereidingen zijn al enige tijd geleden begonnen. De start was begin dit jaar met oproepen op internet, in nieuwsbrieven en op de social media om ideeën in te sturen voor de viering van het jubileum. Dat leverde 238 reacties op, zegt projectmanager Centennial Geurt Heimensen.

Must haves

Van de ideeën zijn er zo’n 210 uniek. De oproep is volgens Heimensen breed ontvangen. ‘De ideeën komen van studenten, medewerkers en alumni, maar ook van inwoners van Wageningen.’ De ideeën zijn in acht categorieën verdeeld. Een stuurgroep onder leiding van bestuursvoorzitter Louise Fresco heeft per categorie prioritering van de meest kansrijke inzendingen aangebracht. Dit zijn volgens Heimensen de zogeheten ‘must haves’. Die vormen de kern van het programma en worden financieel gedeeltelijk ondersteund.

De megagrote bedrijfsfoto op de campus is er één van. Volgens Heimensen is het de bedoeling dat er van bovenaf een foto wordt gemaakt met zoveel resolutie dat iedereen zichzelf kan terugvinden door in te zoomen. Tijdens het jubileumjaar wordt nadrukkelijk de verbinding met de directe omgeving van Wageningen UR gezocht, bijvoorbeeld door het organiseren van symposia en projecten met lagere scholen in de regio Food Valley.

Uiteraard wordt er gefeest. Er komt een gala en een groot feest voor medewerkers en studenten samen. Ook voor de alumni, zowel in binnen- als buitenland, worden activiteiten georganiseerd. Op sportgebied wordt gepoogd een Challenge te organiseren in de trant van de bekende Solar Challenge. In 2018 is Wageningen gastheer van de GNSK studentenkampioenschappen.

Broodje

In de categorie gifts&presents is het volgens Heimensen nog wat magertjes. Ideeën daarvoor zijn nog welkom. Zo is er nog geen Centennial-broodje in de maak of een Centennial-biertje. Werk aan de winkel dus voor lokale ondernemers of ondernemende studenten. Naast demust haves zijn er de nice to haves; ideeën die wel goed zijn maar nog geen topprioriteithebben.

Per categorie zijn projectgroepen opgericht, die na de zomer aan de slag gaan met de verdere voorbereiding en uitvoering. De Centennial gaat op 9 maart (dies natales) van start en duurt tot 11 november. Er komt een eigen beeldmerk en een slogan. Hoe die gaat luiden is nog onbekend.