Studentenleven

Catalaans hardlooptalent maakt comeback op Campus Run

Cristina Saladrich Catàla heeft gisteren de jaarlijkse Campus Run bij de vrouwen gewonnen. Een bijzondere overwinning voor de Spaanse masterstudent.
Lotje Hogerzeil

© Cristina Saladrich Catála

‘Ik kan nog steeds niet geloven dat het me gelukt is,’ zegt de 26-jarige Cristina Saladrich Catàla, masterstudente Environmental Sciences. Het voelt voor de Catalaanse nog steeds onwerkelijk dat ze de Campusrun heeft gewonnen, ook al is het inmiddels een dag later. In slechts 19.16 minuten legde ze gisteren de 5 kilometer lange route over de campus af, met een gemiddelde snelheid van 15,8 kilometer per uur.

Voor Cristina is deze overwinning een mijlpaal: de Campus Run was haar eerste wedstrijd in bijna drie jaar. Thuis, in Barcelona, was ze gewend om op nationala niveau te rennen. Tot een knieblessure roet in het eten gooide. ‘Het was zo ernstig dat ik aan mijn knie geopereerd moest worden, in 2016. Het heeft me ontzettend veel tijd gekost om te herstellen. Zelfs toen ik in februari vorig jaar bij Tartlétos ging rennen had ik nog steeds last van pijn aan mijn knie en scheenbeen. Daardoor kon ik niet voluit rennen.’

Haat-liefdeverhouding

Daarnaast voelde ze in Spanje veel druk om te presteren. ‘Ik ontwikkelde echt een haat-liefdeverhouding met rennen. Ik kon niet zonder, maar ik blokkeerde wanneer ik wedstrijden moest rennen.’ Uiteindelijk voelde ze zich, na voorzichtig trainen en opbouwen bij Tartlétos, klaar om de strijd weer aan te gaan. Precies op tijd voor de Campus Run.

‘Ik was er helemaal klaar voor, ik voelde dat ik weer op de goede weg zat.’ Maar wat haar naar eigen zeggen echt de winst heeft opgeleverd? Haar geheime wapen uit Barcelona: haar beste vriend uit Barcelona. ‘Met hem rende ik thuis altijd en hij was voor de race overgekomen. Toen ik voelde dat ik inzakte, na ongeveer 3 kilometer, moedigde hij me aan om door te zetten. "Kom op Cristina, nu gaan we deze vent inhalen. Oke, hou je ademhaling in de gaten. Je kan het!". Zonder hem was het me nooit gelukt.’

De Batavierenrace wordt elk jaar georganiseerd door Tartlétos. De studentenatletiekvereniging gebruikt de race in de zoektocht naar talent voor de Batavierenrace. Cristina zal deel uitmaken van het universiteitsteam.