Buitenlandse studenten minder blij met Nederland

Studeren in het buitenland is een feest volgens studenten die op internet beoordelingen achterlaten. Maar ondanks veel loftuitingen duikelt Nederland toch naar de zeventiende plaats.
Hoger Onderwijs Persbureau

Zoals je reviews op internet kunt zetten over boeken, muziek en campings, zo kun je op de website www.stexx.eu reviews achterlaten over de buitenlandse universiteit en studiestad waar je een poosje hebt gestudeerd. Hoe was het onderwijs, kon je makkelijk een kamer vinden, zijn er leuke cafés?

Warm bad

De studenten klinken over het algemeen heel vrolijk. Ze prijzen docenten en onderwijsprogramma’s, zijn enthousiast over het uitgaan en hun medestudenten enzovoorts. Maar in dat warme bad van waardering komen sommige universiteiten toch iets beter uit de bus dan andere.

Vorig jaar stond Nederland zevende op de lijst van meest gewaardeerde landen, nu tien plaatsen lager. Maar ons land krijgt nog altijd een waardering van 8,66. We staan precies even hoog als Italië en maar één honderdste onder Griekenland, wat aangeeft dat het allemaal dicht bij elkaar ligt. Boven in de lijst van meest gewaardeerde landen staan Noorwegen, Ierland en Polen met rapportcijfers boven de negen.

Er klinkt ook wel wat kritiek op Nederland. Het is voor buitenlandse studenten niet zo eenvoudig om woonruimte te vinden en voor sommigen is het leven hier duur, laten ze in de reviews weten.

Drie Nederlandse universiteiten krijgen in de reviews een 9+ en mogen zich ‘excellent’ noemen. Dat zijn de Radboud Universiteit Nijmegen, de Rijksuniversiteit Groningen en de Vrije Universiteit. De andere universiteiten zijn ‘very good’ met een 8+ of ze staan niet in de lijst omdat ze minder dan twintig nieuwe reviews hadden.

Fantastisch

Waarom buitenlandse studenten zulke hoge beoordelingen geven? ‘Het is gewoon een fantastische belevenis om in het buitenland te studeren’, zegt Carmen Neghina van StudyPortals, een internationale studiekeuzewebsite die ranglijst maakt. ‘Buitenlandse universiteiten krijgen een hogere waardering dan Apple-producten. Kun je nagaan.’

Overigens zijn Nederlandse uitwisselingsstudenten best kritisch. Ze geven hun buitenlandse onderwijsinstelling gemiddeld een 8,38. Alleen de Finnen oordelen nog zuiniger. Fransen zijn kennelijk opgelucht dat ze over de grens mogen studeren: die geven gemiddeld een negen.