Wetenschap

Buitenlandganger vooral naar de VS

Wageningse onderzoekers die een Rubiconbeurs binnenhalen, gaan het vaakst naar de Verenigde Staten. Dit jaar bestaat de beurs die onderzoekstalent naar het buitenland stuurt tien jaar.
Rob Ramaker

Foto: Michela Simoncini

In het afgelopen decennium kregen 781 gepromoveerde onderzoekers een beurs om 1 tot 2 jaar naar het buitenland te gaan. Van hen waren 25 mensen afkomstig van Wageningen University. Dit betekent dat een procent van de Wageningse promovendi een beurs binnenhaalde.

De uitverkorenen vertrokken uitsluitend naar universiteiten in Noord-Amerika en Europa. Waarschijnlijk mikken ze op een in hun vakgebied hoog aangeschreven universiteit om de kans op een succesvol carrièrevervolg te vergroten. In Wageningen blijken de Verenigde Staten hierbij favoriet; van de 25 laureaten vertrokken 7 hier naar toe. Daarna volgen Zweden (5) en Duitsland (2). Ook Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk lonken.

Verder valt op dat de meeste mensen met een Rubiconbeurs niet terugkeren naar Wageningen University. Slechts drie onderzoekers – Joris van Sprakel, Henjo de Knegt en Vincent de Boer – werken weer aan Wageningen UR. Veel laureaten werken bij andere instituten en universiteiten, ook in het buitenland. Ook nemen in dit stadium van hun carrière veel mensen afscheid van de wetenschap.