Brusselse universiteit naar de beurs

Als het geld niet van de overheid komt, moeten we zelf maar iets verzinnen, dacht de Vrije Universiteit Brussel. De universiteit heeft ruim zestig miljoen euro opgehaald op de beurs.
Hoger Onderwijs Persbureau,Koen Guiking

Foto: @mvdroogenbroeck

Rector Paul de Knop mocht vrijdagochtend de beursdag in Brussel openen om te vieren dat zijn instelling vanaf 30 oktober genoteerd staat op de beurs. De universiteit heeft obligaties uitgegeven, een soort leningen waar institutionele beleggers op konden intekenen. Met de opbrengst gaat de Vrije Universiteit Brussel onder meer studentenkamers en onderzoeksfaciliteiten bouwen.

De universiteit betaalt slechts 1,6 tot 1,8 procent rente. Toch stonden beleggers in de rij voor de obligaties, vertelde De Knop vanmorgen op de Belgische radio. (Om het fragment te beluisteren: doorspoelen naar 1 uur en 42 minuten.)

De beursgang is uniek voor het Europese vasteland, maar het is geen wereldprimeur. Universiteiten in Groot-Brittannië geven al langer obligaties uit. Volgens de Britse krant The Guardian haalden onder meer de universiteiten van Cambridge en van Manchester miljoenen op dankzij uitgifte van universiteitsobligaties.

Crowdfunding Wageningen UR

Ook Wageningen UR zoekt naar andere bronnen van financiering. Aan een beursgang wordt (nog) niet gedacht, maar er wordt wel gekeken naar crowdfunding. ‘Het crowdfundigplatform is technisch af’, vertelt projectleider Arianne van Ballegooij, van het Universiteitsfond Wageningen. Ze geeft aan dat er intussen zes aanvragen door Wageningse wetenschappers zijn ingediend die geld zoeken om onderzoek te doen. Eind november zal een beoordelingscommissie zich over die aanvragen buigen. Vrij snel daarna zal begonnen worden met fondsenwerving.

Over de aanvragen wil Van Ballegooij niks zeggen totdat zeker is dat de beoordelingscommissie – bestaande uit Delia de Vreeze van het Universiteitsfonds, Jan Meiling van StartLife, Sylvia Karlsson van de Wageningen Young Academy en wetenschapsvoorlichter Jac Niessen – heil ziet in de plannen.

Om veel geld gaat het overigens niet. Van Ballegooij spreekt over aanvragen voor €5.000. ‘En maximaal €25.000. Maar dan moet je echt een heel goed voorstel hebben.’ Voor onderzoek is dat weinig, maar door deze manier van werven kunnen onderzoekers een start maken. Bovendien krijgen ze exposure en dat kan helpen om vervolgfinanciering aan te trekken.