Borden moeten AID-lopers omleiden

Canvas borden moeten AID-lopers rondom de Tarthorst leiden, wanneer ze van centrum naar campus fietsen. Studentenraad en AID-bestuur willen zo gevaarlijke situaties voorkomen.

Ze vallen direct op. Enorm canvas borden op de campus en bij de rotonde aan de Rooseveltweg. En naast deze verwijsborden zijn er nog talloze routebordjes te vinden door Wageningen. Samen moeten ze zorgen dat minder studenten door de kinderrijke wijk Tarthorst fietsen en oversteken bij de Bornsesteeg-flat. Grote drukte zorgt hier al het hele jaar voor gevaarlijke situaties.

In maart voerde de studentenraad al actie om de studenten om te leiden naar de campus, ogenschijnlijk zonder veel resultaat. Zij schakelden daarop het AID-bestuur in. ‘De studentenraad vroeg ons of we de andere routes in de mentorboekjes wilden beschrijven,’ zegt huidig AID-bestuurslid Jasper van Puffelen. ‘Samen met VeSte hebben we besloten om de bewegwijzering te ontwikkelen.’ Er zijn twee routes opgezet die de fietsers van en naar de campus moeten leiden. De ene route gaat vanaf het centrum via Dijkgraaf naar de campus en de andere vanaf Asserpark via de Leeuwenborch en de sportvelden.

De routebordjes zijn goed zichtbaar, maar werken ze ook? Aankomend AID-bestuurslid Roos Akkerman denkt van wel: ‘Toen het bord er pas stond, zag ik veel mensen naar rechts uitwijken. Het lijkt net alsof er een wegafsluiting is, met dat enorme kruis op het bord.’ Ouderejaars Maartje de Roo is niet onder de indruk: ‘Volgens mij is het niet de snelste route naar de campus. En wat veiligheid betreft: Ik denk dat alleen het oversteken bij de weg via de C1000 een beetje link is.’ Ze denkt dat AID-lopers nog wel te beïnvloeden zijn, maar studenten hebben vastgeroeste gewoontes. De Roo: ‘Ik blijf gewoon mijn oude route fietsen.’