Jan-Willem Kortlever

Blog: Wijs

Vorige week zijn er met het afblazen van WISE miljoenen de prullenbak in gegaan. En daar heeft blogger Jan-Willem natuurlijk wel iets over te zeggen.
Jan-Willem Kortlever

De kogel is door de kerk. Het nieuwe onderwijsinformatiesysteem WISE gaat de prullenbak in. Na jarenlang ontwikkelen en testen blijkt het niet echt wijs, maar vooral waardeloos. De miljoeneninvestering die hiermee gemoeid is kan worden afgeschreven, want de universiteit staat met lege handen. In plaats van dat we een modern systeem hebben, moet er nu halsoverkop extra geld worden gepompt in de huidige systemen om die veilig en werkend te houden. Volgens meneer de woordvoerder van de raad van bestuur is er niets aan de hand verder, want AIR (nooit van gehoord), SPA en STARS (ook nooit van gehoord) functioneren goed, zijn veilig en ook betrouwbaar. We kunnen dus lekker gaan slapen.

Het is toch vreemd te noemen dat zo’n belangrijk project opnieuw faalt in Wageningen. Jaren geleden was er ook een miljoenenstrop, omdat het projectmanagementsysteem Kameleon van DLO (dat heet tegenwoordig Wageningen Research) ook faalde. Kennelijk zijn we niet in staat een degelijke aanbesteding de deur uit te doen en een degelijke partner te vinden die dit samen met onze ICT-afdeling aan kan. Of ICT heeft een te grote broek aan getrokken, en blijkt niet in staat het Wageningse onderwijssysteem te vertalen naar iets digitaals. Het argument dat het allemaal ingewikkeld is omdat we ‘niet standaard’ zijn of dat Wageningse studenten zoveel ‘keuzevrijheid’ hebben is flauwekul. In vergelijking met de grote universiteiten is het in Wageningen juist erg overzichtelijk.

Misschien is er een handige Henk (desnoods extern) die voor een paar knaken een systeem in elkaar kan zetten. De miljoenen die dan overblijven (of eigenlijk met WISE al zijn uitgegeven) kunnen we mooi gebruiken om iedere student een workshop Wageningen & ICT te geven. Ondertussen hebben we informatie op SSC, SPA, MyPortal, Study Handbook, Intranet, Blackboard en ga zo maar door. In dat doolhof is het bijna onmogelijk om snel iets te vinden. Laat staan op de website van Wageningen University en Research, waar je alleen iets kunt vinden als je via Google zoekt. Lekker handig.