Jan-Willem Kortlever

Blog: Thuisthuis

Afgelopen vrijdag had ik mijn laatste tentamen van het collegejaar. Traditiegetrouw volgt er daarna nog één klusje voordat de vakantie begint: het opruimen van m’n kamer. Daarna kon ik me opmaken voor de reis naar thuisthuis.

Acht weken geen student zijn maar, net als vroeger, gewoon lekker kunnen aanschuiven voor het eten. Veel studenten hebben er moeite mee, maar ik vind het heerlijk.

Natuurlijk zit ik niet al die acht weken thuis maar moet er ook gewoon gewerkt worden. Min drie weken dus. In de zomervakantie ga je op vakantie, weer min drie weken. Zo blijven er nog maar twee weken thuis zijn over. Ieder jaar verheug ik me weer op lekker niets doen thuisthuis, maar ieder jaar blijkt dat de vakantie toch weer helemaal vol zit met verplichtingen. Dat is jammer. Het is echt belangrijk om genoeg tijd in de relatie met je familie te stoppen merk ik. Het vergt soms wat aanpassingen en het kost nogal eens wat vrijheid, maar je krijgt er veel voor terug. Gewoon even gezellig koffiedrinken met ma, lekker rondom het huis klussen met pa of eens iets leuks doen met mijn broertjes en zusjes. Ik merk dat het gewaardeerd wordt.

Het opzoeken van oude vrienden is ook altijd zo’n vakantiebezigheid. Met vrienden van vroeger, die ik niet vaak meer zie, is het vaak ontzettend leuk om weer mee af te spreken of om weer iets mee te doen. In een studentenleven vol haast en afspraken vind ik het heerlijk om terug te grijpen naar vroeger. Op de basisschool leerde ik ooit een liedje: ‘Make new friends, but keep the old. One is silver, the other is gold’

Fijne vakantie, en wees een beetje lief voor de mensen thuisthuis! Tot volgend jaar.