Jan-Willem Kortlever

Blog: Stagememoires

Afgelopen week is Jan-Willem gestart met zijn stage. In zijn nieuwste blog neemt hij je mee en schrijft hij over zijn eerste ervaring.
Jan-Willem Kortlever

Sinds afgelopen week loop ik stage. Deze laatste hobbel voordat ik mijn mastertitel bij kan schrijven moet te doen zijn, heb ik mezelf wijsgemaakt. Ik heb voor wel hetere vuren gestaan zoals Bio-organic Chemistry for the Life Sciences of Programming in Python. Misschien met wat kunst- en vliegwerk, maar uiteindelijk ligt het allemaal achter me. Zo’n stage kan niet fout gaan hou ik mezelf voor.

De eerste week was zoals verwacht. Kennismaken. Koffiedrinken. Wennen. Inlezen. Plan maken. Dat kennismaken was vrij eenvoudig. Koffie drinken iets minder. Mijn stagebedrijf heeft namelijk een nieuwe koffieautomaat. Koffie is het belangrijkste op de werkvloer, en als daar iets mis mee is kun je je bedrijf wel sluiten. De nieuwe koffie is op proef en iedereen mag er iets van vinden om te bezien of die nieuwe koffie mag blijven. Ik ben neutraal, want eennieuwkomer met een uitgesproken mening is de eerste weken taboe denk ik. Wennenlukt ook aardig.

Ik ben neutraal, want een nieuwkomer met een uitgesproken mening is de eerste weken taboe denk ik.

Natuurlijk is het even aftasten in hoeverre je kunt appen onder werktijd, maar door af en toe een blik om me heen te werpen leer ik de etiquette vrij snel. Inlezen en een plan maken zijn de lastigste punten tot nu toe. Orde scheppen in de chaos van informatie en vandaaruit een plan van aanpak opstellen valt nog niet mee. Maar we komen er.

Het vreemde is dat ik me na één week stagelopen al geen student meer voel. Toen ik donderdagmiddag m’n stagecontract moest laten tekenen in Wageningen, voelde het anders. Ik liep door het Forum en ik voelde me er niet meer thuis. Alles leek vreemd, terwijl ik waarschijnlijk vooral zelf anders was. Of mezelf anders voelde. Gelukkig ben ik voorlopig nog even student, en mag ik me ook zo gedragen. Fijn is dat.