Jan-Willem Kortlever

Blog: Snoepreisjes

Ik sprak laatst een vriend in Wageningen die een week op vakantie was geweest, gewoon in een onderwijsweek. Het bleek voor een vak te zijn.

Ik keek er van op. Een week feestvieren ergens in een bungalow van Center Parcs ver weg in Noord-Holland op kosten van de universiteit. Wie wil dat nu niet? Na wat doorvragen werd ik eigenlijk een beetje jaloers, want veel verder dan ‘sauna’, ‘zwembad’ en ‘bier drinken’ kwam hij niet. Oké, overdag een beetje grondboren maar verder was het vooral een hoop lol. Ik vind het mooi, in Wageningen is onderwijs lekker praktisch dus een weekje veldwerk past daar prima in.

Zulke studiereizen gaan soms zelfs tot in Afrika. Als je Internationaal Land- en Waterbeheer studeert moet je natuurlijk meer gezien hebben dan alleen Nederland. Maar als je Agrotechnologie studeert heb je die verre afstanden niet nodig. Mijn leven is eigenlijk al één grote excursie. Je kunt geen paar kilometer Wageningen uit of je komt overal trekkers met de nieuwste snufjes tegen, stallen met hypermoderne luchtwassers of keurig met GPS geploegde percelen. Onze echte excursies bestaan vooral uit het bezoeken van potentiële werkgevers die de laatste technieken aan ons presenteren. Twee vliegen in één klap. En ja, wie zit er nu niet te wachten op een paar handige techneuten?

Als techneut ben je dus niet zo verwend met reizen naar Noord-Holland (of Afrika, zo je wilt), maar mij hoor je niet klagen. Wij hebben eigenlijk helemaal geen tijd voor die snoepreisjes. Als er werk wacht moeten wij namelijk snel terug de polder in. Koeien melken, aardappels poten of bieten rooien, daar draait het om! Het is leuk hoor, dat studeren, maar er moet natuurlijk wel gewoon gewerkt worden.

Twitter: @JanWillemK