Carina Nieuwenweg

Blog: Positieve kanten groei

Er kleven tal van nadelen aan de steeds groter wordende studentenpopulatie. Toch is blogger Carina verbaasd dat niemand het heeft over de positieve kanten van de studentengroei.
Carina Nieuwenweg

Avondcolleges, een overvolle bieb, vechten om een computer bij je thesis (want flexwerken). Alles wordt in de strijd gegooid om stiekem toch een pc te claimen. Met als gevolg dat bij bijna elke computer wel een verdwaalde jas of tas ligt en de gebruikte koffie bekertjes zich opstapelen met her en der een bananenschil die al een paar dagen in een laatste restje koffie ligt te soppen. Om maar het idee te geven dat de computer al bezet is. Oorzaak? Minder computers (want verhuizen naar Helix), meer thesisstudenten.

Inderdaad, die studentengroei heeft zo zijn nadelen. Niets nieuws onder de zon. Tijdens het debat van ISO on tour over de groeiende studentenpopulatie bij technische universiteiten werden er terecht flink wat pijnpunten opgemerkt. Maar het valt me ook op dat bijna niemand het heeft over de kansen en de positieve kanten van een groeiende studentenpopulatie.

Innovaties

Onderwijsinnovaties bijvoorbeeld. Leerstoelgroepen die steeds meer met instructievideo’s werken in plaats van elke ochtend voorafgaand aan een practicum hetzelfde riedeltje aflopen. Dat je dan goed voorbereid de practicumzaal binnenloopt en de uitleg 30 minuten langer duurt omdat een aantal studenten niet diezelfde moeite heeft genomen. Ook handig als je tijdens het practicum zelf een stuk uitleg nog eens wilt zien.

Flexibel

MOOCs, tutorials die basisconcepten uitleggen, de algemene bachelorvakken (je weet wel, om in het eerste jaar basiskennis te herhalen) die je ook zelfstandig thuis kunt volgen: allemaal innovaties die jou als student ruimte geven om flexibel je programma te plannen. Niet alleen tijdens een periode (op de momenten dat jij aan je studie wil werken) maar misschien wil je tijdens de zomervakantie een aantal MOOCs volgen zodat je buiten het seizoen op vakantie kunt.

Bij het concept avondcolleges is mijn grootste bezwaar vooral dat het voor docenten en medewerkers erg onhandig is. Maar dankzij avondvakken kunnen je wel een periode meer studiepunten halen dan twaalf. Handig als je wil inlopen op uitloop. Of eens een ‘lebo’ vak proberen: bij mijn studie is het door de vele contacturen onmogelijk om er een extra vak naast te doen.

Meer studenten betekent ook meer initiatieven zoals het Science Café, gekkere sportclubs en niet-standaard taalcursussen van Wageningen into Languages waarvoor je anders naar Nijmegen moest. Misschien is de studentengroei zo verkeerd nog niet als we ook de kansen in ons achterhoofd houden.