Geert van Zandbrink

Blog: Is WUR écht de beste uni van 2019?

Voordat blogger Geert van Zandbrink gaat pochen over de WUR als beste universiteit van Nederland, doet hij een onderzoekje naar de Keuzegids.
Geert van Zandbrink

© Sven Menschel

Je kan er niet bepaald omheen: de sticker naast de ingang van Forum: ‘Best university 2019’. Door de Keuzegids is Wageningen University & Research uitgeroepen tot de allerbeste van Nederland. Hebben we iets om over te pochen tegen vrienden uit andere studentensteden, als ze weer eens neerbuigend doen over ons mooie dorp.

Maar dat keurmerk kwam me vaag bekend voor: ik herinner me van open dagen een ‘beste opleiding’ in Maastricht en ‘beste klassieke universiteit’ uit Nijmegen. Bovendien vind ik het bijzonder dat deze beoordeling voor 2019 geldt, terwijl we nog aan het jaar moeten beginnen. Tijd voor een onderzoek naar de Keuzegids, voordat het onbezonnen pochen gaat beginnen.

Tamelijk logisch

De Keuzegids blijkt bedoeld te zijn voor middelbare scholieren; achteraf tamelijk logisch als je naar de naam kijkt. Vandaar ook dat hij wordt gemaakt voor het volgende jaar.

Toch is ‘ie niet zomaar te vinden: online vind je alleen hele globale resultaten en als je alles wilt inzien, moet je als particulier 28,95 euro neertellen om het ding in huis te halen. Gelukkig vind ik via de WUR Library een licentie om online resultaten én de methodiek van het onderzoek te bekijken.

Als je alles wilt inzien, moet je als particulier 28,95 euro neertellen om het ding in huis te halen

De Keuzegids doet onderzoek naar de relatieve kwaliteit van opleidingen en universiteiten in Nederland. Als een opleiding op een gebied een van de beste is, krijgen ze daarvoor twee plusjes, en hoor je bij de onderste 40 procent, dan krijg je een minnetje. Door verschillende gebieden te vergelijken, komt er een algehele beoordeling.

Goed

De beoordelingen zijn gebaseerd op verschillende bronnen. De eerste en belangrijkste is de Nationale Studentenenquête, waarin studenten hun mening geven over hun opleiding en universiteit. Maar ook de accreditaties vanuit het ministerie en de uitkomsten op de arbeidsmarkt van de opleidingen worden meegenomen. Al blijft de methodiek van kwalitatief onderzoek lastig, het lijkt goed in elkaar te zitten.

De sticker mag blijven en het pochen kan beginnen

In de Nationale Studentenenquête zijn studenten van kleinschalige universiteiten en opleidingen vaak positiever dan studenten die zich meer een ‘nummertje’ voelen. Dat maakt het voor grootschalige universiteiten lastiger om goed uit de test te komen. Vandaar dat de Keuzegids ook het keurmerk ‘beste klassieke universiteit’ voor brede universiteiten in het leven heeft geroepen. Die is dit jaar gewonnen door de Radboud Universiteit Nijmegen.

Maar nog beter uit de test komt inderdaad Wageningen. We scoren relatief gewoon heel erg hoog. En hoewel dat wellicht makkelijker is met een kleinere universiteit, mogen we er toch zeer trots op zijn. De sticker mag blijven en het pochen kan beginnen.