Jan-Willem Kortlever

Blog: Domme vraag

Wie kent het niet? Je docent deelt oefenvragen uit en behandelt deze, nadat je het even zelf hebt geprobeerd, plenair in de collegezaal. Voordat de bespreking begint gaat er een vinger omhoog: ‘Meneer, komen de antwoorden ook op Blackboard?’

Deze vraag, die vrijwel altijd gesteld wordt, is eigenlijk gruwelijk. Een dooddoener. Ik kan me er soms aan ergeren. Neem lekker zelf verantwoordelijkheid. Schijf op wat je wilt onthouden en vergeet wat je niet belangrijk vindt, maar stel niet deze onnozele vraag. Iedere keer wanneer iemand hem stelt is het even doodstil in de zaal. ‘Ja, de uitwerkingen zet ik vanmiddag online’, hoor je de docent na wat aarzelen zeggen. Even daarna is het gedaan met de motivatie. Ik zie dat de meeste studenten onderuit zakken en digitale dingen gaan doen op hun smartphone. Het is kennelijk funest om te weten dat alles wat je hoort ook online staat. Waarom zou je de ellenlange uitleg van die vakman of vrouw gaan zitten aanhoren als je ook gewoon ’s middags even zelf kunt kijken hoe het zit? Een enkeling, vreemd genoeg zit die altijd voorin de zaal, kent zijn verantwoordelijkheid wel, let gewoon op en schrijft mee waar nodig.

Iedereen die op de blackboardvraag zit te wachten kan beter op voorhand al in de bibliotheek gaan zitten om daar de antwoorden online te bekijken. Je kunt je ook gewoon gelijk inschrijven bij het LOI natuurlijk. Dit soort bedrijven leggen zich speciaal toe op de begeleiding via het web. Het hele idee van contacturen is juist dat je contact hebt. Dat je docent dingen nog eens kan uitleggen als je het tóch niet snapt.

Domme vragen bestaan dus wel. Vooral vragen die voortkomen uit luiheid en gemakzucht. Het is trouwens ook dom om dat te constateren en vervolgens morgen weer die ene vraag te stellen. Actiepuntje, ook voor mezelf. Juist voor mezelf. En docenten: negeer deze vraag voortaan; laat de studenten zelf maar verantwoordelijk nemen voor de stof.