Wetenschap

Biologie-Olympiade op de campus

De 20 slimste biologie-leerlingen van ons land zijn deze week op de campus voor de Biologie Olympiade. De vier besten mogen ons land vertegenwoordigen in Vietnam.

Foto: Ronald van Drie

Dit is dag drie van een week lang colleges volgen, opdrachten doen en examens afleggen. In Radix staat een praktijkopdracht op het programma. De scholieren moeten dierenharen identificeren. De haren komen uit een dierentuin.De leerlingen moeten er het DNA uithalen en aan de hand daarvan de diersoort vaststellen. ‘Dit is pas dag drie maar ik kan nu al zeggen: dit zijn echt hele slimme mensen’, zegt Hans Helder, hoofddocent Nematologie. Hij kijkt met bewondering naar de tieners die allemaal in de bovenbouw zitten van havo of vwo.Dit zijn de 20 slimste biologie-studenten die hebben meegedaan aan de Nationale Biologie Olympiade. Meer dan 11.000 studenten dongen in die voorronde mee om een plek in deze finale. De vier besten mogen in juli naar Hanoi voor de Wereld Biologie Olympiade. Yannick Alkemade van het St. Maarten College in Maastricht wil winnen: ‘Ik doe mee omdat ik biologie leuk vind en ik hier vrienden wil maken waarmee ik over de wetenschap kan praten. Maar eigenlijk wil ik ook heel graag naar Vietnam!’Geconcentreerd zit de Limburger naar een pipet te kijken waar het DNA van één van de dierenharen in zit. ‘Je leert hier al meteen hoe je praktisch onderzoek doet. Dit vind ik dus helemaal geweldig.’ In het laboratorium moeten de leerlingen in tweetallen het DNA gaan bekijken en naast de schema’s leggen die ze gekregen hebben van docent Helder. ‘We vertellen ze alleen hoe het werkt en wat ze moeten doen, maar welk DNA bij welk zoogdier hoort dat moeten ze zelf uitvinden’, licht hij toe.

Over de opdrachten en de colleges krijgen de leerlingen een kleine examen. De leerlingen die deze examens het beste maken, mogen naar Vietnam. Het werk begon overigens al voordat de scholieren naar Wageningen kwamen. Ter voorbereiding kregen de tieners een boek van 480 pagina’s voor de kiezen. Het heeft er niet voor gezorgd dat Yannick in Wageningen gaat studeren. Hij gaat na de zomer aan een studie Natuur- en Sterrenkunde beginnen in Leiden.