Bijzondere gast (6): de lammetjes van Dorothee

Je ziet ze nog niet in de wei, want daarvoor is het nog te koud. Maar toch is het volop lammertijd. De eerste ‘cuties’ waren gistermiddag even op de campus.
Roelof Kleis

© Berber Hania

Ooh’s en aah’s begeleiden Dorothee Becu als ze het kantoor van de communicado’s aandoet. Links en rechts smelten harten. De oorzaak van die entree zijn twee schattige kleine lammetjes. De ene draagt een groen halsbandje, de ander een geel exemplaar. Een jongetje en een meisje. Beiden twee weken oud en geboren op de boerderij van Becu.

Schapenboerin

Dorothee Becu is een gewaardeerd functioneel beheerder van de websites van WUR. Maar daarnaast is ze sinds twee jaar ook schapenboerin. Op haar boerderij in de Betuwe is het op dit moment hoogseizoen wat betreft het lammeren. In totaal 125 ooien staan er in de stallen. Ongeveer de helft daarvan heeft de afgelopen twee weken gelammerd. Dat heeft tot nu toe 100 lammeren opgeleverd.

Ik heb besloten nu maar iets minder te gaan werken, want anders hou ik het niet vol

Dorothee Becu

Dat betekent dus spitsuur thuis. Gelukkig staat ze er niet alleen voor. ‘Ik heb twee stagiaires van het Groenhorst College in Barneveld die me helpen. Twee zeventienjarige meiden die nu intern wonen. Er moet de hele dag toezicht zijn, want het lammeren gaat gewoon door. De nachtdiensten doe ik overigens zelf.’ En dat is dus best pittig als je vervolgens gewoon naarde campus moet om te werken.

Dip

‘Na de lunchpauze krijg ik een enorme dip’, vervolgt ze. ‘Ik heb besloten om nu maar iets minder te gaan werken, want anders hou ik het niet vol.’ Becu denkt dat het lammeren nog zeker twee weken door zal gaan. Maar je weet het nooit precies. ‘Ik had het dekken zo ingepland dat ik precies uitkwam met de komst van mijn stagiaires. Dat mislukte dus een beetje.’

Een jaar geleden nam Becu ook een keer een lammetje mee naar het werk. Dat werd een groot succes. ‘Moet je volgend jaar weer doen!’ Vandaar dus dat bezoekje. Maar nu met twee van die hartenbrekers. Beiden zijn nogal klein voor hun leeftijd. ‘Dat komt omdat ze beiden van een drieling zijn. En een schaap heeft maar twee tepels, dus de zwakste schiet over en die moet je met de fles voeren.’