Bijzondere gast 3: de zwaan

Je kunt ze bijna aaien, zo benaderbaar zijn ze. Volledig op hun gemak tussen de studenten. Maar bijzonder is het wel. Sprookjesachtig, vindt Chen Hu.
Roelof Kleis

Hu zag vorige week voor het eerst in zijn leven een zwaan. Hij kon nauwelijks ademen, zo opgewonden was hij. ‘Ik had er nog nooit eentje in het echt gezien’, bekent hij in een mailtje aan de redactie. ‘Ik ken ze alleen maar uit sprookjes. ‘Maar hier, in Nederland op de campus, ik kon het niet geloven dat ik zo’n sprookjesdier hier zomaar in het wild zag.’

Sterker nog. In vrijheid. Een grote zwaan met vijf kleintjes. En ze lijken volkomen op hun gemak. Wat Hu vooral opviel was de witheid van de zwaan. ‘Zo wit dat het leek alsof er midden in de zomer een stuk sneeuw op het gras voor het Forum lag.’ Het was zo’n mooi beeld, schrijft Chen, dat veel studenten er foto’s van hebben gemaakt.

Het tafereel is bijna dagelijks te bewonderen. Zo ook vandaag. De moeder (of vader) met zijn kleintjes vallen nauwelijks op tussen de groepjes studenten die tussen de middag voor Forum zitten. De beesten zijn bijna tam. De jonge zwanen zijn geboren in het nest op de oever van de vijver bij Forum. In feite zijn zij thuis en wij de gasten.

Dit is de derde aflevering van een serietje bijzondere gasten op de campus. Ook een bijzondere gast gespot? Zet hem op de plaat en laat het ons weten: resource@wur.nl.