Wetenschap

Bijzonder hoogleraar Visser ook lid van KNAW

Naast Erwin Bulte en John van der Oost is ook bijzonder hoogleraar Marcel Visser benoemd tot lid van de KNAW.
Vincent Koperdraat

Foto: KNAW

Dat blijkt uit de volledige lijst van namen die de KNAW, een select genootschap van wetenschappers dat de overheid adviseert, heeft gepubliceerd.

Visser is bijzonder hoogleraar ecologische genetica aan Wageningen University & Research. Daarnaast werkt hij als afdelingshoofd dierecologie aan het Nederlands instituut voor Ecologie. Bij de Rijksuniversiteit Groningen is hij bijzonder hoogleraar seizoenstiming van gedrag.

Volgens de KNAW was Visser één van de eerste wetenschappers die aantoonde hoe klimaatverandering de voedselketen van planten en dieren verstoort. Hij zag onder andere dat als eiken eerder uitlopen, de voedselpiek van rupsen in het bos eerder valt en dat koolmezen te laat zijn om rupsen voor hun jongen te vinden.

Lees ook: