Bijlmerbajes locatie voor Student Challenge

Studenten die meedoen aan de Green Student Challenge van WUR mogen de kas van de toekomst ontwikkelen in de oude Bijlmergevangenis. Een van de torens heeft een ‘groene’ bestemming gekregen.
Linda van der Nat

Artist impression van het Bijlmerkwartier. © OMA

De Green Challenge is het Wageningse antwoord op studentencompetities zoals de World Solar Challenge, iGem of Field Robot. De opdracht is duidelijk: ontwerp in multidisciplinaire teams een zo duurzaam mogelijke stadskas, die burgers betrekt bij de duurzame productie van gezonde voedingsmiddelen.

De locatie voor de duurzame stadskas is nu bekend: het Bajes Kwartier, het terrein van de voormalige ‘Bijlmerbajes’. De gevangenis sloot haar deuren in juni vorig jaar. Op het terrein wordt een milieuvriendelijke wijk gerealiseerd, met veel groen en energieneutrale gebouwen. Van de zes torens gaan er vijf tegen de vlakte; de zesde krijgt een ‘groene’ bestemming met mogelijkheden voor een verticaal park en stadslandbouw.

De animo voor de Student Challenge was enorm, vertelt coördinator Rio Pals. ‘In eerste instantie meldden zich 33 teams aan, uit 9 verschillende landen. Daarvan zijn er 23 toegelaten tot de wedstrijd. Zes daarvan zijn WUR-teams.’ Zij kunnen ondersteuning vanuit de universiteit krijgen in de vorm van workshops, coaching en huisvesting in Atlas. Daarvoor moeten ze op 14 december een pitch houden over hun projectplannen voor een speciale commissie.

In januari vindt de officiële aftrap plaats, met onder meer lezingen van projectontwikkelaar AM Real Estate en experts uit de betrokken disciplines. Of het plan van het winnende team daadwerkelijk wordt gerealiseerd, is niet bekend.

Bekijk hieronder het filmpje waarin de verschillende teams zich voorstellen. De leden komen uit Amerika, Brazilië, China, Kroatië, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Nederland.

Student Challenge WUR – Meet the teams