Bezorgdheid over gevolgen nieuw rooster

Studenten, docenten en ondersteunend personeel zijn bezorgd over de gevolgen van het nieuwe Extended Daytime Schedule dat de raad van bestuur van WUR in september wil invoeren. Dat bleek gisteren tijdens een discussieavond over het nieuwe rooster, geïnitieerd door de Student Council.
Didi de Vries

Foto: Guy Ackermans

Impulse was flink gevuld. De aanwezigen discussieerden over invoering van het Extended Daytime Schedule, waarbij lessen worden gegeven van 8.20 tot 19.00 uur, collegeblokken40 minuten duren in plaats van 45 en pauzes worden ingekort. Volgens de raad van bestuur is dat de beste manier om de groei van het studentenaantal op te vangen zonder te hoeven investeren in een nieuw onderwijsgebouw.

Ondersteunend personeel

Voor het eerst sprak gisteravond het ondersteunend personeel zich uit over deze plannen. Herco van Gelder, werkzaam in Orion, representeerde de facilitaire dienst, IT en technische dienst. ‘Mijn werkdag begint om 6.45 uur met onderwijszalen klaarmaken. Als het laatste college is geweest kost het zeker nog een uur voor de lokalen schoon en gereed zijn voor de volgende dag. Met lesuren tot 19.00 uur ben ik dus pas na acht uur ’s avonds thuis. Op dit moment hebben we niet genoeg personeel om alle extra werkuren te vullen. Er moeten dus meer werknemers komen.’

Docenten

Ook docenten kwamen aan het woord. Jessica Duncan, docent bij Rurale sociologie en docent van het jaar, presenteerde kort haar bevindingen: ‘Lunchpauzes zijn in het nieuwe rooster te kort. Docenten gebruiken die tijd voor bijvoorbeeld vergaderingen en sociale interactie met elkaar of met studenten. Ook de korte pauzes tussen de lessen door gebruiken studenten en docenten om individuele discussies aan te gaan, voor extra uitleg bijvoorbeeld.’ De lunchpauze wordt met het nieuwe rooster een halfuur. Voor een theepauzes staat straks 10 minuten.

Lunchpauzes zijn in het nieuwe rooster te kort

Jessica Duncan

Een andere docent belichtte dat docenten tijd nodig hebben om hun lesstof anders in te delen. Colleges en practica zijn nu ingericht zijn op 45 minuten en het kost tijd die lessen anders in te richten. De vraag is of dat voor september al kan en of het de kwaliteit van onderwijs ten goede komt.

Studenten

Studenten zijn vooral bang dat het nieuwe rooster minder ruimte biedt voor sociale activiteiten buiten de studie, bleek gisteravond opnieuw. Studentenbesturen verwachten dat ze niet meer kunnen vergaderen tijdens lunchpauzes want een halfuur is daarvoor niet genoeg. Een nieuw tijdstip is lastig te vinden als bestuursleden verschillende lesroosters hebben. Activiteiten van verenigingen buiten de studie beginnen vaak al voor zeven uur ’s avonds, bijvoorbeeld met avondeten. Deelnemen kan met het nieuwe rooster dus niet altijd.