Organisatie

Avond vol verhalen met de Teacher of the Year

Het was volle bak, afgelopen vrijdag in THUIS. Teacher of the Year Jessica Duncan werkte samen met de Wageningse comedian en storyteller Emma Holmes tijdens de eerste Diversity Chronicles, een verhalenserie over diversiteit.
Linda van der Nat

© Guy Ackermans

Wageningen Storytelling Night is een regelmatig terugkerende avond vol verhalen, doorgaans verteld door professionals. Vrijdag was het thema diversiteit, en vertelden leden van de Wageningse gemeenschap hun persoonlijke verhaal over die ene keer dat zij zich ‘anders’ voelden.

Bij THUIS, de woonkamer in het centrum van Wageningen, deden Duncan en Holmes hun best een veilige omgeving te creëren. Duncan: ‘Er werd niets gevraagd van de verhalenvertellers en de vertellers hoefden zich niet te verantwoorden. Elke storyteller kon hun verhaal vormen zoals zij wilden. Het waren hun verhalen om te vertellen.’ In totaal vertelden zes mensen hun verhaal, waaronder huidige en oud-studenten. Zo vertelde iemand hoe moeilijk het is je te realiseren dat hoe hard je ook je best doet, je nog steeds fouten maakt of racistische termen gebruikt.

Storytelling

De ‘Diversity Chronicles’ waren het resultaat van twee gratis workshops, betaald van het prijzengeld dat Duncan kreeg als Teacher of the Year. Tijdens deze workshops leerden studenten de kunst van het verhalen vertellen. Ze leerden hoe ze structuur konden aanbrengen in hun verhaal en konden toewerken naar een climax. ‘Storytelling gaat niet over wat er is gebeurd, maar hoe je je voelt bij wat er is gebeurd. Dat maakt het zo krachtig’, aldus Duncan, die de avond opende met haar eigen verhaal. Ze vertelde over hoe ze tijdens haar jeugd dacht dat ze dom was en hoe dit haar, nu ze universitair docent Rurale Sociologie is, nog altijd beïnvloedt. ‘De kracht van storytelling is dat het persoonlijk is en begrijpelijk. Het geeft veel meer inzicht in iemands leven dan feiten en diagrammen.’’

Internationalisatie brengt spanningen met zich mee. Wageningen is daar niet immuun voor

Jessica Duncan

Volgens Duncan gaat de avond over meer dan alleen persoonlijke verhalen delen. Het is een belangrijke praktische vaardigheid voor wetenschappers om impact te creëren. Studenten realiseren zich dit ook: er is al een lange wachtrij voor de volgende workshops. Een aantal docenten heeft zich ook opgegeven. Duncan: ‘Ik kan het iedere docent aanraden. Het is belangrijk om een inclusieve les te hebben, waar niemand zich achtergesteld voelt. Internationalisering brengt spanningen met zich mee. Wageningen is daar niet immuun voor.’

Duncan hoopt ook dat er dankzij de workshops een dialoog op gang komt over diversiteit. ‘Tijdens de workshop waren er verschillende verhalen van studenten over de uitdagingen van groepswerk. Als docenten kunnen we leren van deze verhalen. We zien de spanningen tijdens de lessen. We hebben strategieën nodig om interculturele uitwisseling te ondersteunen en conflicten te voorkomen, maar daar is geen tijd of ruimte voor. Door het delen van echte verhalen en te leren van andermans gevoelens, kunnen we ook het gesprek aangaan. Soms denk ik dat het gebrek aan focus van de universiteit op diversiteit geen onwetendheid is, maar een gebrek aan verhalen.’

Meer hierover:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.