Studentenleven

AID wint prijs voor duurzaamheid

Beginnende studenten hebben een groene start gemaakt in Wageningen. Hun AID won een prijs van campagnebureau EEN omdat er afval werd gescheiden en groene stroom gebruikt. Bovendien maakte de Green Man duurzaamheid zichtbaar.
Nicolette Meerstadt

Het is de tweede keer op rij dat de AID de meest Duurzame Introductie Stunt is en 1000 euro wint. AID-voorzitter Sterre van der Zee is apetrots. ‘Toen ik het hoorde heb ik wel even een dansje gedaan’, vertelt ze blij. Het bestuur had hoog ingezet op duurzaamheid, zo had het veel energie gestoken in afvalscheiding. Maar ook afval verminderen, voedselverspilling voorkomen, en minder vlees eten stonden op de agenda.

Het bestuur zette de prijs van vorig jaar in om bewustwording onder AID-lopers te vergroten. ‘We hebben een groene hoek ingericht waar studenten konden leren hoe ze zelf duurzamer kunnen leven’, aldus Sterre. ‘Insectenbitterballen en lokaal voedsel proeven bijvoorbeeld, maar ook duurzame kleding maken en je telefoon opladen met zonne-energie.’

De prijs is een initiatief van EEN, een campagnebureau voor goede doelen dat duurzaamheid onder jongeren wil promoten. Twaalf studentenclubs uit heel Nederland deden mee. Grootste concurrent van de AID was de UIT, de introductiedagen in Utrecht. Een van de factoren die voor de AID de doorslag gaf was de Green Man. In onderstaand filmpje zie je een groen mannetje langs alle duurzame initiatieven gaan.

Alle maatregelen op een rijtje

• Afval van de AID-lopers gescheiden inzamelen
  • AID-lopers kregen een bidon die ze bij het waterbord konden vullen. Dat betekent minder flesjes verspillen.
  • Voedselinkoop zo regelen dat er zo min mogelijk overblijft. Wat toch overblijft gaat naar de voedselbank.
  • De maandag van de AID was omgedoopt tot Meatless Monday.
  • Tijdens de barbecue werd de kipworst vervangen door een maisspies.
  • Er werd zoveel mogelijk de netstroom van de universiteit gebruikt, die 100% groen is. Het gebruik van op fossiele brandstof gestookte aggregaten is waar mogelijk vermeden.
  • De ‘Groene hoek’ op het Muziekfestival.
  • Duurzaamheid werd dit jaar extra zichtbaar gemaakt door de Green Man.